Berlingske Business
16:47Domino's lader danske pizzarestauranter gå konkurs

Så vild var Black Friday 2015

USA-HOLIDAYSHOPPING/
People ride an escalator at Macy's Herald Square store during the early opening of Black Friday sales in the Manhattan borough of New York, November 26, 2015. REUTERS/Andrew Kelly TPX IMAGES OF THE DAY Foto:

Black Friday 2015 var en stor handelsdag og slog alle rekordder - men i morgen bliver den kun større.

Så er det i morgen. Dagen mange har ventet på. Dagen hvor den lange indkøbsliste skal forvandles til rigtige varer i bilens bagagerum.

Sidste års Black Friday steg antallet af besøgende på danske netbutikker med 153 pct., hvis man sammenligner med en ganske almindelig kedelig fredag. Men det betød også en stigende omsætning på de samme netbutikker – hele 705 pct., det viser tal fra Sleeknote, der hjælper netbutikker med at sælge flere varer.

»Der kommer flere kunder i netbutikkerne på Black Friday, men det er især ordrestørelsen, der boomer. Folk putter ganske enkelt flere og dyrere varer i kurven end normalt,« siger direktør og medstifter af Sleeknote, Mogens Møller til Berlingske Business.

pix-Sort fredag

I morgen går det løs

Sidste år landede dankortomsætningen på Black Friday på 1.983 mio. kroner - det højeste niveau for én enkelt handelsdag nogensinde. Og der er grund til at tro, at rekorden bliver slået i år, lyder det fra Dansk Erhverv, der forventer, at dankortomsætningen for dagen vil lande over 2 milliarder kroner.

Mads Nørgaard

”Black Friday er den amerikanske tradtion, vi i Danmark har taget hurtigst til os. I 2013 var der få butikker, der hoppede med på bølgen, mens i 2015 var stort set alle med, og det samme sker i år,” siger Dorte Wimmer.

For Black Friday er nemlig blevet et velkendt ord hos mange danskere, og derfor vil der også være flere danske fødder i de mange butikker, der holder Black Friday. Et øget kendskab til det amerikanske fænomen betyder også, at flere danskere allerede har planlagt, hvilke varer der skal ned i indkøbskurven i morgen, forklarer detailhandelsekspert Dorte Wimmer.

»Det er særligt elektronik, hvor folk har lagt planer f.eks. et nyt fjernsyn, men vi vil også se forbrugere, der køber lidt flere dyrere varer i morgen for eksempel nogle lidt lækre julegaver«.

Black Friday i Herlev

Hos PostNord forventer man også en pakkerekord efter Black Friday, og derfor har de indsat 300 ekstra biler og 450 ekstra medarbejdere. Tirsdag i næste uge bliver derfor PostNords travleste pakkedag nogensinde.

»Med baggrund i de meldinger, vi har fra vores store pakkekunder, så er det vores forventning, at vi i år vil omdele 25 pct. flere pakker efter Black Friday, når vi sammenligner med sidste år. Holder den prognose, så bliver tirsdag i næste uge den største pakkedag nogensinde,« skriver Carsten Dalbo, chef for logistik og e-commerce iPostNord Danmark i en pressemeddelse til Berlingske Business.

Harboe laursen

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen