Berlingske Business

Så meget shopper vi for på nettet

Pics-nethandel
Salg af rejser over nettet er med til at få den danske e-handel til at boome. Foto:

Den danske e-handel er steget med 16 procent fra 2013 til 2014. Især er rejsebestillinger med til at trække e-handlen i vejret.

Danskerne lagde varer i den digitale indkøbskurv på nettet for 80 milliarder kroner i 2014. Det viser en opgørelse fra Dansk Erhverv med data fra Nets om kortbetalinger på nettet renset for eksempelvis MobilePay-betalinger.

Det skriver Jyllands-Posten.

Siden 2013 er forbruget på nettet steget med 16 procent. Dengang rundede nethandlen i Danmark 69 milliarder kroner.

Pics-e-handel

Danskerne er  især begyndt at købe flere rejser online de seneste år. Blandt andet købes sådan noget som flybilletter primært over nettet i forbindelse med en rejse. Det er med til at trække e-handlen i vejret, mener Dansk Erhverv.

28bus_DHL fly i Kastrup 1.jpg

I følge professor ved Copenhagen Business School, Niels Bjørn-Andersen, kan e-handlen vokse endnu mere fremover:

»Mange netbutikker har efterhånden ti års erfaring og er begyndt at kunne effektivisere med billigere lagerplads og bedre logistik. Men den traditionelle butikshandel har over 100 års erfaring, så der er ingen tvivl om, at e-handel stadig kan forbedre de fundamentale processor og blive mere konkurrencedygtig i forhold til fysiske butikker,« siger han til Jyllands-Posten.

Nethandel

Rugbrød, toiletpapir og andre dagligvarer køber de fleste danskere fortsat ude i butikkerne. I dag køber omkring fire procent af danskerne sine dagligvarer over nettet, men de etablerede supermarkeder er begyndt at få gang i salget via de digitale kanaler. Her er der rigtig store beløb at hente fremover, vurderer professoren. Der bliver nemlig købt dagligvarer for 118-120 milliarder kroner om året i Danmark.

Generelt er en shoppingtur med et klik med musen eller et touch på skærmen noget, de fleste danskere har prøvet i dag. I følge Danmarks Statistik har otte ud af ti danskere mellem 16 og 74 år prøvet at handle på nettet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen