Berlingske Business

Royal Copenhagen går glip af gylden chance for vækst

blå
Overskrift
Lars Tandrup, Royal Copenhagen som trives i nyt finsk ejerskab. Foto:
royal
Overskrift
Lars Tandrup, Royal Copenhagen som trives i nyt finsk ejerskab. Foto:
 

Royal Copenhagen vokser kun langsomt og går i øjeblikket glip af en gylden vækstmulighed, fordi fabrikken i Thailand ikke kan følge med efterspørgslen efter blandt andet det populære stel Blå Riflet.

Det gibbede i mange danske design-elskere, da nationalklenodiet Royal Copenhagen med det historiske porcelæn blev solgt til den børsnoterede finske koncern Fiskars i slutningen af  2012. Fiskars sakse og haveredskaber med de typiske orange plastikhåndtag fra isenkræmmeren eller byggemarkedet kunne forekomme uforeneligt med Royal Copenhagens fornemme musselmalede, hvad enten det var megariflet eller den med blondekant.

Men det kongelige porcelæn befinder sig tilsyneladende bedre hos sin nye ejer, end mange havde forventet. Den tidligere krise-ramte virksomhed har været i fremgang under finsk ejerskab. Og måske er det ikke så mærkeligt. Selv om Fiskars er børsnoteret, ligger kontrollen af den 360 år gamle virksomhed stadig hos Julien-familien.

fwe

En af Fiskars stjerner

Salget af Royal Copenhagen udgjorde i 2014 572 mio. kr., og virksomheden er i finsk ejerskab vokset med omkring fem pct. om året. Umiddelbart en relativt beskeden vækst, men i Fiskars-regi er man mere end godt tilfreds, lyder det fra porcelænets nye direktør, 42-årige Lars Tandrup.

»Royal Copenhagen er en overordentlig velperformende forretning og absolut en af stjernerne i Fiskars portefølje. Vi leverer flot på både top og bund, og Fiskars ser os absolut som en af dem, der er fremtid i. Og Fiskars vil udvikle virksomheden yderligere,« siger Tandrup, som siden januar i år har været direktør for Fiskars salgsaktiviteter i Skandinavien og den danske del af den 240 år gamle virksomhed, som dermed igen-igen fik ny direktør. Lars Tandrup er den syvende direktør på 13 år.

»Vi tror på, at vi er on trend med Royal Copenhagen. Vi har medvind på cykelstien, og vi har både nye unge forbrugere og gamle, som er glade for Royal Copenhagen, og som fortsætter med at købe,« siger han.

Fiskars har altså formået at øge omsætningen siden overtagelsen ved årsskiftet 2012/13, og den tidligere så kriseramte virksomhed står nu midt i et hidtil dato ukendt problem – nemlig en for ringe produktionskapacitet i forhold til kundernes efterspørgsel. Fabrikken i Thailand kæmper aktuelt med at kunne levere flere af de mest populære stel, og Royal Copenhagen misser dermed en gylden vækstmulighed.

Vi har været på en rejse de senere år, hvor det er gået bedre og bedre og bedre, og hvor vi nu må sige, at nu går det så godt, at vi har svært ved at følge med

Lars Tandrup, adm. direktør Royal Copenhagen
DEL CITAT

Berlingske satte i sidste uge fokus på Royal Copenhagens udfordringer med at sikre tilstrækkelige leverancer af modestellet Blå Riflet her og nu. Det matblå stel har været udsolgt på Royal Copenhagens hjemmeside i måneder. Dele til stellet kan dog fås i nogle butikker, men ellers må kunderne lade sig skrive op til f.eks. en blå tepotte.

»Vi kan desværre ikke garantere, hvornår vi får tepotter hjem. Der kommer ofte kun tre-fire ad gangen, og der står flere foran i køen,« beklagede ekspeditricen i flagskibsbutikken på Amagertorv i København, da Berlingske forleden spurgte til den eftertragtede potte. Også hos isenkræmmerkæderne og andre forhandlere landet over må de melde udsolgt af Blå Riflet, men også andre stel kniber det med at få produceret nok af.

Luksusproblem

»Blå Riflet er bare et af flere af de luksusproblemer, vi kæmper med i øjeblikket. Vi har faktisk tilsvarende problemer med at klare efterspørgslen på Sort Riflet. Vi har derfor ganske meget udsolgt af vores varer. Det er rigtig, rigtig ærgerligt, men det er jo en luksusproblemstilling i forhold til, hvor virksomheden kommer fra. Vi har været på en rejse de senere år, hvor det er gået bedre og bedre og bedre, og hvor vi nu må sige, at nu går det så godt, at vi har svært ved at følge med,« siger Lars Tandrup.

Det er ikke mange år siden, at Royal Copenhagen kæmpede med problemer af en helt anden karakter. Virksomheden kørte med underskud på driften, og den daværende ejer, kapitalfonden Axcel, hentede i 2009 Mads Ryder ind som direktør for at vende udviklingen. Da Mads Ryder, som i dag er topchef i modevirksomheden

IC Group, kom til Royal Copenhagen var driftsunderskuddet på 34 mio. kr. Finanskrisen fik forbrugerne til at holde på pengene, men alligevel lykkedes det Mads Ryder at vende udviklingen i Royal Copenhagen. I 2012 landede driftsoverskuddet på 85 mio. kr., og ved årsskiftet 2012/13 lykkedes det omsider Axcel at sælge virksomheden til finske Fiskars.

Lennart Lajboschitz

Produktion i Thailand

Royal Copenhagen har gennem de seneste ti år flyttet det meste af produktionen til Thailand, men fabrikken i Thailand kan simpelt hen ikke følge med kundernes begejstring for det kongelige porcelæn, fortæller Lars Tandrup.

»Vi har opskaleret fabrikken væsentligt, siden den blev bygget i 2004. Fabrikken er ganske stor nu med et stort trecifret antal medarbejdere, men lige nu diskuterer vi, hvor meget vi tør udvide kapaciteten. Vi har stadig produktion i Danmark, hvor vi producerer Flora Danica, men også noget blåmalet halvblonde og helblonde. Så de danske ansatte er også med til at lukke hullet efter den store efterspørgsel, men vi har overvejelser om, hvordan vi får løst vores kapacitetsbehov,« siger Lars Tandrup.

Riflet succes

Blå og Sort Riflet er designet af Royal Copenhagens eget team. Begge stel blev introduceret i efteråret 2014 og modtaget med begejstring af kunderne og fik masser af rosende omtale i trendsættende boligmagasiner. De to stel ramte en trend i tiden, hvor især mørkeblå har fået et nyt liv inden for boligindretning og mode. Men de to matglaserede stel er sværere at producere end tilsvarende hvide stel.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen