Berlingske Business
12:14Novo Nordisk trækker dansk eliteindeks i gedigent plus

Rosendahl opkøber design-klassiker

14BUSBUSINESS-110918.jpg
Henrik Rosendahl med Lyngby-vasen, som Rosendahl Design Group netop har købt. Foto: Rie Neuschs/Rosendahl

Rosendahl Design Group udvider sortimentet og føjer Lyngby Porcelæn til stalden. Det sker for at opnå synergi og for at være mindre sårbare. Prisen er et tocifret millionbeløb.

Lyngby Porcelæn, der er bedst kendt for Lyngbyvasen, er blevet opkøbt af Rosendahl Design Group for et tocifret millionbeløb. Henrik Rosendahl, administrerende direktør hos køberne, kan ikke oplyse et mere præcist tal men fortæller, at aftalen »har været god for begge parter«. Dermed kommer Lyngby Porcelæn ind i under vingerne hos Rosendahl Design Group, der allerede omfatter Kaj Bojesen, ­Holmegaard, Global, Arne Jacobsen, Bjørn Wiinblad og Juna, der blev købt tidligere i år, foruden mærket Rosendahl.

04BUSPix-Franz-side-8-17514.jpg

Udvidelsen, der er den anden på bare syv måneder, er dog sket ved lidt af et tilfælde, fortæller Henrik Rosendahl, der i dag styrer firmaet, som hans far grundlagde i 1984. For efter opkøbet af tekstilvirksomheden Juna i marts fra Herstal ville Rosendahl Design Group sådan set gerne have trukket i håndbremsen, inden de igen udvidede.

»Egentlig ville vi gerne lige have ventet et halvt år, men der havde den her mulighed ­ikke været der. Så vi blev nødt til at vurdere, om vi godt kunne hive Lyngby Porcelæn ind, selv om der allerede var pres på, og der allerede skete rigtig meget i vores virksomhed,« fortæller Henrik Rosendahl, der afslører, at der var en vis usikkerhed i processen. For selv om han mener, at der kan opstå synergi mellem Lyngby Porcelæn og Rosendahl Design Groups syv øvrige brands, medgiver han også, at det kan gå for stærkt.

Anders Holch Povlsen, Bestseller.

»Vores firmas styrke er, at vi kan udvikle og få brands til at vokse. Det skal vi til at bevise med Juna og Lyngby Porcelæn. Men det koster både noget tid og nogle penge, når man skal videreudvikle et brand,« siger Henrik Rosendahl, der har stået i spidsen for Rosendahl ­Design Group siden 2005. Derfor skal man heller ikke forvente at se en helt serie af nye Lyngby Porcelæn-produkter i butikkerne til julehandlen. Typisk tager det fra et år til halvandet, fra processen går i gang, til det endelige design står klar i butikker, fortæller Rosendahl. I ­stedet ser Rosendahl Design Group mod udlandet, selv om de indrømmer, at udvidelsesmulighederne ikke er uanede.

Artiklen fortsætter under billedet
Rosendahl
Foto : Rosendahl Design Group

»Vi er for hjemmemarkedstunge – for afhængige af det danske marked. Men det er også derfor, vi nu udvider. Så bliver vi mindre sårbare. Man kan sige, at det er som med ­heste. Hvis der er flere til at trække os, gør det mindre, hvis én af dem bliver træt,« siger Henrik Rosendahl og udbygger metaforen: Han ­mener nemlig ikke, at det er Rosendahl Design Groups opgave at få hestene til at ligne hinanden. ­Rosendahl Design Group skal derimod sørge for, at de bærer de rette sko, at de får det bedste foder, og at de er så klar til at takle de ­udfordringer, de måtte møde, som det er muligt.

05BUSBUSINESS-PORTRAET-1239.jpg

Siden 2012 har Lyngby Porcelæn været ejet af Karakter Copenhagen. Men faktisk blev ­firmaet grundlagt allerede i 1936, inden det i efterkrigsårene blomstrede og var én af Danmarks største porcelænsproducenter.

På et tidspunkt var der helt op til 500 ansatte, men i 1969 slukkede lyset på fabrikken i Lyngby for sidste gang. Først i 2012 blev det ikoniske ­keramiknavn genoptaget, da Christian Elving og Kim Mekawi købte rettighederne.

Årsagen til, at de nu sælger, er, at Lyngbyvasen voksede sig til en så stor succes, at Karakter blev nødt til at stille alle andre aktiviteter i bero, fortæller Christian Elving, der grundlagde Karakter Copenhagen.

Billede

»Det, der var tænkt som et sideprojekt til vores eksisterende brand, Karakter, blev ­meget hurtigt så succesfuldt, at vi stort set måtte sætte alt andet på pause. Det glæder vi os til at genoptage,« siger Christian Elving.

Foruden designkataloget skifter to ansatte fra Karakter Copenhagen til Rosendahl Design Group. Det drejer sig om en sælger i Jylland samt en lagerarbejder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen