Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Rosendahl-familien klar til at skrabe flere designklassikere til sig

31BUSPix-Rosendahl-180652.jpg
Ejer og administrerende direktør for Rosendahl Design Group, Henrik Rosendah­l, kan glæde sig over en flot fremgang for virksomhedens mærker, der tæller kendte varer som Rosendahl, Holmegaard, Bojesen, Jena og Global. Foto: Ólafur Steinar Gestsson

Familievirksomheden Rosendahl Design Group er klar til at købe flere brands op efter et år med fremgang både i salget og på bundlinjen. Det fortæller ejer og adm. direktør Henrik Rosendahl, som til gengæld afviser, at han selv er klar til at sælge sin virksomhed – uanset pris.

Glas fra Holmegaard, en abe i træ fra Kay Bojesen og skarpe knive fra Global.

De fleste kender varemærkerne under familievirksomheden Rosendahl Design Group, og står det til administrerende direktør og ejer, Henrik Rosendahl, vil der i fremtiden være endnu flere brands under hans hat. Med en opkøbsstrategi, der blev skudt i gang med købet af Holmegaard i 2008, er han og resten af ledelsen i den familieejede virksomhed på udgik efter brands, der kan blive en del af Rosendahl-familien.

»Jeg har en shortlist med virksomheder, jeg godt kunne tænke mig. Man kan jo ikke kontrollere, hvornår folk har lyst til at sælge, men der er helt klart nogle, som er interessante og passer godt ind hos os,« siger Henrik Rosendahl og tilføjer, at han ikke er interesseret i at købe »hvad som helst til en hvilken som helst pris«.

Tekstilvirksomheden Juna er seneste opkøb fra Henrik Rosendahls side, og med de grundlæggende elementer som organisation, lager og logistik på plads har det ifølge direktøren været reletivt nemt at integrere den nye gren i virksomheden.

Rosendahl Design Group købte Holmegaard tre måneder før, finanskrisen brød ud, og det medførte en større turnaround i hele virksomheden med ny multibrandstratetegi som konsekvens. Opkøbene har naturligt skabt vækst på omsætningen, men indtjeningen følger med, og 2015 blev det bedste regnskab i virksomhedens historie.

abe

Som et firspand

Med en vækst på ti procent på omsætningen, solgte Rosendahl Design Group varer for 448 mio. kroner i 2015. Samtidig var der for tredje år i træk fremgang på driftsresultatet, som i 2015 lød på 44 mio. kroner. Mens Rosendahl er det største brand i porteføljen, trækker Kay Bojesen med den populære pynteabe i træ også salget frem i Danmark, men ifølge Henrik Rosendahl har 2015 været et år, hvor der har været fremgang i de fleste brands.

»En del af grunden til, at det går bedre, er, at der på de forskellige markeder er forskellige brands, der klarer sig godt. Det er ligesom at have et hestefirspand, hvor vi ikke er afhængige af ét brand. Hvis ét går ned, så trækker et andet i stedet for,« siger Henrik Rosendahl og tilføjer: »Når alle hestene trækker, så går det meget godt.«

Hvis man tror på devisen om, at gode virksomheder kommer til salg i gode tider, giver fremgangen i Rosendahl Design Group grund til at spekulere i, om familievirksomheden er til salg. Men det afviser Henrik Rosendahl pure.

»Vi er ikke til salg. Om der så bliver budt to mia. kroner, er vi ikke til salg, for jeg mener ikke, man kan erstatte arbejdsglæde med penge. Mange sælger deres livsværk, og så går de og røvkeder sig. Jeg synes, at det er sjovt at udvikle og vokse og samle brands og skabe et hamrende professionelt miljø,« siger Henrik Rosendahl.

melbourne

Indtil videre består Rosendahl Design Group af varemærkerne Rosendahl, Kay Bojesen, Global, Arne Jacobsen, Holmegaard og Bjørn Wiinblad og tekstikvirksomheden Juna.

Rosendahl Design Group har indtil videre størst fokus på salg i de skandinaviske lande, men markeder som Holland, England og Italien er varme emner, når ledelsen diskuterer nye markeder.

Mandag: Dansk Design

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen