Berlingske Business

Risikabelt træk skal genrejse Pandora i Tyskland

Pandora opruster med langt flere butikker i Tyskland
ARKIVFOTO. Pandora går nu for alvor efter at få tyske kunder i butikken. Selskabet overtager 78 butikker i Tyskland. (Foto: Christian Liliendahl/Scanpix 2014) Foto:

Åbningen af op til 78 nye konceptbutikker i Tyskland sker for Pandoras egne penge. Tidligere har selskabet delt omkostninger og risiko med franchisetagere.

Den danske smykkekoncern tager selv styringen og riskoen, når den 31. januar overtager op til 78 butikslejemål i Tyskland fra kvindetøjsmærket BiBa, som den vil omdanne til selvstændige Pandora-butikker.

»Det er værd at bemærke, at Pandora nu kommer til at åbne en række Pandora-butikker, som ikke er ejet af franchisetagere. Det bliver altså Pandora selv, som påtager sig risikoen,« siger Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank.

Pandora

Det er den største investering i lang tid på det vigtige tyske Pandora-marked, som er et af Pandoras største smykkermarkeder overhovedet. De totale omkostninger forventer smykkeselskabet kommer til at udgøre i omegnen af 50 mio. euro svarende til 370 mio. kroner. Pengene skal blandt andet gå til etablering og re-lokalisering af butikker og »omkostninger relateret til inaktive butikslejemål i overgangsperioden«, samt et »service fee« til den virksomhed, som lejemålene overtages fra.

Hvorvidt pengene er godt givet ud er et åbent spørgsmål.

»Pandora har med overtagelsen skabt sig et fundament for at få vækstraterne op i Tyskland igen efter nogle svære år, og det store spørgsmål er så, hvordan det kommer til at gå. Det afhænger i høj grad af, om de 78 butiksplaceringer viser sig at være så gode, som Pandora forventer,« siger Søren Løntoft Hansen.

Tæt ved en fordobling

Overtagelsen af op til 78 lejemål i Tyskland er et ganske offensivt træk i Tyskland. Hvis samtlige butikker bliver omdannet til Pandora »konceptbutikker«, så vil det være stort set en fordobling af antallet af nuværende konceptbutikker i Tyskland, da der i dag er i alt 83 af den slags, hvoraf de 61 er ejet af Pandora.

Kasi-Jesper

Dog har Pandora siden 2011 haft store problemer i Tyskland og opsagt et væld af mindre Pandora-forhandlere i landet, og Pandora oplyser da også, at der i fremtiden kan blive tale om at lukke nogle af de eksisterende konceptbutikker i landet. Det vil ske, fordi de ikke længere har en god placering eller ikke er drevet godt nok.

Det tyske marked omsatte i de første ni måneder af 2014 for 372 mio. kroner, svarende til en stigning på 8,1 procent i forhold til den samme periode i 2013, og således er Pandoras tyske marked ved at finde tilbage til tidligere tiders tocifrede vækstrater. Pandoras topchef har for et år siden oplyst, at man har været tvunget til meget omfattende oprydning, efter at selskabet overtog forretningsnetværket i Tyskland fra Jesper Nielsen, bedre kendt som Kasi-Jesper.

KasiJesper

Når Pandora i Tyskland selv tager kontrollen over butikkerne er det i tråd med en Pandora-tendens, som er blevet tydeliger over de seneste år. Pandora sikrede sig hurtig udbredelse på mange markeder for fem-ti år siden ved udbredt brug af små forhandlere og franchisetagere. Nu har Pandora økonomiske muskler til selv at eje og drive butikkerne, og derfor har man set Pandora købe egne butikker op fra forskelligere partnere i eksempelvis USA og Japan. Håbet er, at Pandora kan drive butikkerne mere effektivt selv.

pix-pandora

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen