Berlingske Business
14:02Uber får tidligst lov til at køre i London til sommer

Rigmænd slår Imerco og Inspiration sammen

Pix-Imerco
Kædedirektør Frederik Brønnum, og ejer af Imerco, Mikael Goldschmidt, da der var planer om en børsnotering. Nu fusionerer kæden med inspiration. Foto:

Hård konkurrence, blandt andet fra internethandel, har fået to af landets mest kendte isenkræmmerkæder, Imerco og Inspiration, til at indgå aftale om at fusionere.

Han havde luftet tanken om en børsnotering, men nu har rigmanden Mikael Goldsmidt valgt at gå sammen med konkurrenten Inspiration, som er ejet af en anden milliardær, nemlig Niels Thorborg, ejer og stifter af L'Easy.

Dermed går to af landets mest kendte isenkræmmerkæder nu sammen for for at stå stærkere i et marked med hård konkurrence, blandt andet fra stigende internethandel.

Billede

»Både Imerco og Inspiration er isenkræmmerkæder med klare koncepter, og med fusionen får vi samlet alle gode kræfter, så vi kan være endnu stærkere i et marked, som bliver stadig mere konkurrencepræget,« udtaler Niels Heering, advokat for Imerco, i en meddelelse.

Mens Imerco råder over 153 butikker, er Inspiration en noget mindre kæde med 48 butikker. De to kæder omsætter for henholdsvis omkring 1 milliard kroner og en halv milliard kroner årligt og samler altså en omsætning på godt 1,5 milliard kroner, hvis fusionen går igennem.

Hvis fusionen bliver godkendt, kommer Mikael Goldsmidt til at sidde på 65 pct. af isenkræmmerkæden gennem sit selskab M. Goldschmidt Capital, mens Niels Thorborg får en ejerandel på 22 pct. gennem 3C Retail. Resten bliver fordelt mellem lidt over 100 mindretalsaktionærer, som primært er tidligere butiksejere fra Imerco-kæden.

Det er ellers få måneder siden, at Imercos administrerende direktør, Frederik Brønnum, luftede idéen om at børsnotere kæden, men det blev altså i stedet til en fusion, som får netop Frederik Brønnum som topchef. Han forklarer, at navnene Imerco og Inspiration begge vil fortsætte.

Imerco

»I et marked med betydelig brancheglidning og hård konkurrence fra mange aktører får Imerco og Inspiration sammen den pondus, der er så vigtig for, at vi på længere sigt kan sikre en stærk specialhandel og sikre, at kunderne fortsat møder specialister, når de handler hos os,« siger Frederik Brønnum i pressemeddelelsen.

Han understreger samtidig, at ambitionen er at fastholde det nuværende antal butikker og samtidig skabe vækst i omsætningen.

Interview med den fynske milliardær Niels Thorborg. Han vil for

Fusionen skal godkendes af de danske konkurrencemyndigheder og ventes at være endelig på plads 1. november 2016.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen