Berlingske Business

Revisor fandt fejl i Fonas seneste årsregnskab

fona
Manglen vedrører Fonas lejeforpligtelser, som butikskæden selv opgør til lige knap 90 mio. kroner. Sten Lauritzen kalder fejlen »væsentlig«, for efter hans vurdering har Fona undervurderet huslejeforpligtelsen.FONA Butikken på Strøget København. Mandag den 1. februar 2016. Foto:

»Væsentlig mangel« på 70 mio. kroner.

Rekonstruktionsholdet med advokaterne Ole Borch og Pernille Bigaard i spidsen har fundet en væsentlig mangel i Fonas regnskaber. Statsautoriseret revisor Sten Lauritzen, som er tilknyttet rekonstruktionsholdet som såkaldt tillidsmand, har støvsuget butikskædens seneste årsregnskab og fundet en fejl, som andrager ikke mindre end 70 mio. kroner.

20BUSFONA-174701.jpg

Manglen vedrører Fonas lejeforpligtelser, som butikskæden selv opgør til lige knap 90 mio. kroner. Sten Lauritzen kalder fejlen »væsentlig«, for efter hans vurdering har Fona undervurderet huslejeforpligtelsen. Forpligtelsen udgør efter hans vurdering ca. 160 mio. kroner. Manglen er fundet i det regnskab, der er aflagt i efteråret 2014.

jens chr. hansen

Ole Borch kalder manglen for teknisk:

»Fona har teknisk set indgået nogle kontrakter, som har en løbetid. Den løbetid repræsenterer den sum, som lejeforpligtelserne burde have været sat til i regnskabet,« forklarer han.

»Men i virkelighedens verden kommer Fona ganske rigtigt til at lukke butikker, men det betyder ikke, at kæden kommer til at betale leje fra nu af og i al evighed. Det er tale om attraktive beliggenheder, og det betyder, at andre kommer til at overtage butikkerne,« siger Ole Borch.

Fona Black Friday på Strøget

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen