Berlingske Business

Rema 1000 udfordrer Netto med endnu flere butikker i 2015

Pix-Burkal
Rema 1000 og den danske administrerende direktør, Henrik Burkal, har klaret sig godt igennem 2014. Foto:

Discountkrigen fortsætter i 2015. Norske Rema 1000 vil revanchere skuffende 2014 og udfordrer Netto med op til 20 nye butikker i år.

2014 blev ikke helt som forventet for discountkæden Rema 1000.

Omsætningsvæksten levede godt nok op til forventningerne, men alt for få nye butikker blev etableret i Danmark i forhold til målsætningen. Administrerende direktør for den norskejede kæde, Henrik Burkal, erkender, at planen om at åbne op mod 20 nye Rema 1000-butikker ikke holdt.

»11 butikker er ikke nok. Der er mange grunde til, at vi ikke nåede flere i 2014, men generelt kan man sige, at med alle de butiksetableringer, der er i markedet, er det meget, meget vigtigt, at vi åbner de rigtige steder. Alle butikker, vi åbner, skal give mening i forhold til forbrugerne og fremtiden,« siger Henrik Burkal.

pix-rema

Med 11 nye butikker i 2014 er Rema 1000 oppe på 259 butikker i Danmark. Til sammenligning har danskerne 454 Netto-butikker at vælge imellem, mens Kiwi, som er ejet af Dagrofa, har 108 butikker.

REMA

Men selvom markedet er hårdt og stort set alle aktører ekspandere med nye butikker, har det utilfredsstillende antal butiksåbninger i 2014 ikke fået Henrik Burkal til at sætte ambitionsniveauet ned. Han satser fortsat på at udvide Rema 1000 med flere butikker i 2015. Målsætningen hedder 15-20 nye butikker baseret på, at markedet udvikler sig lukrativt for discountkæderne.

Aldi_discount_Business

»Det har været et år med hård konkurrence i markedet. Jeg tror, det er en konkurrencesituation vi vil se fortsætte i 2015, men det er absolut til gunst for forbrugerne. De får lavere priser ud af det, og det er jo vores ball game,« siger Henrik Burkal med henvisning til, at Rema 1000 positionerer sig som discountkæde.

remahus

»Vi vil være i en liga for sig inden for discount. Det går den rigtige vej, og vi arbejder ihærdigt videre, « siger Henrik Burkal med henvisning til at Rema 1000 i flere forbrugermålinger er blevet kåret i toppen af skalaen.

Ser man på omsætningen, har Henrik Burkal da også grund til at være både optimist og ganske tilfreds. Rema 1000 klarede sig igennem 2014 med en vækst på 9,5 procent på et dagligvaremarked, der samlet set nærmest stod stille.

»Det er bestemt tilfredsstillende, og det er dejligt at have nået de magiske 10 milliarder kroner i omsætning,« siger Henrik Burkal.

Rema 1000 endte med en omsætning for året på 10,4 milliarder kroner, hvis man ser bort fra moms, hvilket er over 900 millioner kroner mere end i 2013. Væksten skal ifølge Henrik Burkal blandt andet forklares med

»Jeg er virkelig imponeret over, hvad franchisesystemet fører med sig af ejerskab og engagement i kundens tjeneste,« siger han med henvisning til, at alle Rema 1000's butikker fungerer som selvstændige købmænd.

Rema 1000 er ejet af norkse Reitan, som voksede med 7 procent på omsætningen i 2014. Dermed nåede koncernen en omsætning på knap 38 milliarder norske kroner, svarende til omkring 30,7 milliarder danske kroner.

Pix-Rema

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen