Berlingske Business

Rema 1000 kaster »single-brødpose« ind i kampen mod madspild

Pix-rema
Kunderne i Rema 1000 kan fremover finde mindre poser brød, som bliver produceret i samarbejde med Shulstad for at undgå madspild. Foto:

I et forsøg på at imødekomme det stigende antal singler og positionere sig som daglivaremarkedets bekæmper af madspild har Rema 1000 indgået et samarbejde med Shulstad om at gøre brødpakkerne mindre.

Coop vil gøre danskerne sunde, Lidl bygger bæredygtige butikker, og Rema 1000 vil i fødevarebranchens bølge af politisk korrekte tiltag forsøge at bekæmpe madspild.

I 2008 afskaffede den norskejede dagligvarekæde mængderabatter, og nu har Rema 1000 i samarbejde med brødproducenten Shulstad gjort pakkerne på brød mindre.

De mindre brødpakker til samme kilopris vil ifølge indkøbsdirektør i Rema 1000, Anders Jensen, ramme både omsætningen og indtjeningen på kort sigt, men på den lange bane forventer Anders Jensen, at tiltaget vil tjene sig ind.

»Vi kommer til at mærke det på omsætningen. Omvendt har vi gennem tiden fået flere kunder og fået en høj kundetilfredshed, og noget af det, kunderne er glade for, er, at de ikke behøver købe store mængder,« siger Anders Jensen.

Indkøbsdirektøren forventer, at omsætningen på brød umiddelbart kommer til at falde med cirka 8 procent, mens indtjeningen vil falde cirka 10 procent. Da Rema 1000 afskaffede mængderabat kunne det særligt mærkes i kampagner, hvor omkostningen i nogle tilfælde faldt med 20 procent.

Men nedgang i omsætningen opvejes af tilfredse kunder.

»Vi kan se, at forbrugerne generelt er glade for, at de ikke er tvunget til at købe mere end nødvendigt,« siger Anders Jensen og tilføjer, at den demografiske udvikling med flere singler i befolkningen har stor betydning for den stigende efterspørgsel på mindre pakker.

De nye mindre brødpakker er udviklet i samarbejde med Schulstad, som har investeret i nyt produktions set-up for at kunne levere de nye mindre poser til REMA 1000.

Tal fra Miljøstyrelsens affaldsanalyser viser, at brød og kager med datomærkning tegner sig for 11 procent af det samlede madspild, forbrugeren har derhjemme. I alt smider danskerne 29.000 tons brød ud om året ud af et samlet madspild i de danske husholdninger på 260.000 tons. Dermed ligger brød tredjeøverst i feltet af madvarer, som oftest ender som spild af mad.

Ifølge FN går omkring 1,3 millioner tons mad til spilde hvert år på verdensplan. Det er cirka en tredjedel af alt det mad, der produceres i verden.

I marts kunne Rema 1000 fejre en rekordomsætning på over 10 milliarder kroner, da kæden kom med regnskab for 2014. Med en vækst på 9,5 procent hed toplinjen 10,4 milliarder kroner, hvilket var 900 millioner kroner bedre end året før.

Driftsresultatet for de 260 danske Rema 1000-butikker endte på 269 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 19 millioner kroner i forhold til 2013.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen