Berlingske Business
13:15Danske Bank: »Aktierne er som en sukkermad«

Rekordstort besøgstal på danske turistattraktioner - Tivoli atter på førstepladsen

forlystelse
I løbet af året havde de 50 mest besøgte attraktioner samlet set 25,0 millioner gæster, hvilket er rundt regnet 1,5 millioner flere end året før. Se listen over top 10 lige her.

Der var et rekordstort besøgstal på de store danske attraktioner i år 2015. 50 af landet mest besøgte attraktioner havde faktisk flere besøgende end i løbet året, og ganske mange havde et decideret rekordår, fremgår det af VisitDenmarks netop offentliggjorte attraktionsliste.

Nyheder, særudstillinger og øvrige nye tiltag var med til at tiltrække flere gæster.

I løbet af året havde de 50 mest besøgte attraktioner samlet set 25,0 millioner gæster, hvilket er rundt regnet 1,5 millioner flere end året før. Dermed overgår 2015 det hidtidige rekordår i 2013, hvor 24,4 millioner lagde vejen forbi de 50 mest besøgte attraktioner.

Ikke nok med, at Tivolis administrerende Lars Liebst i det forgangne år kunne præsentere et rekordregnskab med historisk mange gæster i 2015. Forlystelsesparken kan endnu engang kalde sig Danmarks mest besøgte attraktion. Strategien om at Georg Carstensen gamle forlystelsespark skulle være mangfoldig og ramme alle generationer har virker. De unge har han til fredagsrock, børnene til Rasmus Klump, de ældre til klassisk musik og haveanlæg og forretningsfolket til attraktive spisesteder.

stwer

Nummer to på listen Dyrehavsbakken opjusterede deres besøgstal med 200.000 flere gæster på grund af nyheden Korsbæk på Bakken.

Top 50 listen over attraktioner inddeles overordnet i tre kategorier: Zoologiske haver, akvarier og dyreparker, forlystelsesparker og så museer og kulturhistoriske attraktioner.

Mest populære er forlystelsesparkerne med mere end 11,6 mio. besøgende og en fremgang på 564.000 besøgende fra 2014 til 2015. Det svarer til en fremgang på godt fem procent.

Næsten lige så mange flere valgte i 2015 at købe en billet til museum eller en anden kulturhistoriske attraktioner som til forlystelsesparkerne - samlet havde de to kategorier en fremgang på næsten 13 procent til 561.000 besøgende.

DISNEY-CHINA

”Museerne melder om en fornyet interesse for at få et indblik i vores kultur og historie. Det hænger godt sammen med det forhold, at vi søger autenticitet, når vi rejser. Vi vil gerne kende kernen i vores kultur, og det gælder både os danskerne og de udenlandske turister,” mener viceadministrerende direktør Lars Erik Jönsson i pressemeddelelse fra VisitDenmark.

Han peger desuden på, at nye attraktioner får besøgstallene til at stige. Når nyhedens interesse så småt fordamper, falder tallene til et mere ”realistisk niveau”, vurderer han. Men ”vil dog fortsat ligge på et højere end inden, man lancerede en nyhed,” tilføjer han og fastslår:

”Læren er derfor, at det gælder om hele tiden at kunne forny sin fortælling og sin attraktion for at tiltrække flere gæster.”

BonBon-land

1. Tivoli

Artiklen fortsætter under billedet
Tivoli
Foto : Brian Bergmann

Tivoli fristelser lokkede i 2015 ikke færre end 4.733.000 gæster igennem tælleapparatet i 2015. Tallet var i øvrigt historisk akkurat som årsregnskabet det bedste nogensinde. Tivolis fem mest populære forlystelser er rutsjebanen, Odin Ekspressen, Dæmonen, Den flyvende kuffert og Minen.

2. Dyrehavsbakken

Artiklen fortsætter under billedet
Dyrehavsbakken
Foto : Thomas Lekfeldt

Verdens ældste eksisterende forlystelsespark har siden 1583 været et kludetæppe af individuelle teltholderes boder, restauranter og forlystelser. Bakken ved Klampenborg nord for København er både folkelig og festlig og kan bryste sig 2.700.000 besøgende i 2015. Bakken har i år fået en helt ny bydel Korsbæk, der er skabt i et samarbejde mellem stor-teltholderen Torben Træsko, Lise Nørgaard og DR.

3. Legoland

Artiklen fortsætter under billedet
Legoland i Billund.
Foto : Jens Nørgaard Larsen

1.700.000 var i Legoland i 2015. Mon parkens nye Ninjago World, mere end 5.000 kvadratmeter stort nyt område med blandt andet Ninjago -the Ride, Lloyds Labyrint og klatrevæg øger tallet yderligere i 2016?

4. Københavns Zoo

Artiklen fortsætter under billedet
Zoo
Foto : Brian Bergmann

Københavns Zoo er Danmarks fjerde mest besøgte attraktion med 1.148.000 gæster i 2015. Det vakte furore verden rundt, og protesterne væltede ind over Danmark, da giraffen Marius for nylig blev skudt og derefter obduceret i fuld offentlighed og så brugt som løvemad i Københavns Zoo.

5. Djurs Sommerland

Artiklen fortsætter under billedet
Djurs Sommerland
Foto : flemming krogh

802.000 lagde i 2015 vejen omkring Djurs Sommerland ved Nimtofte på Djursland. Den jyske forlystelsespark får i øvrigt Danmarkshistoriens dyreste rutsjebane næste år. 90 mio. kr. koster en sådan sag.

6. Louisiana

Artiklen fortsætter under billedet
Louisiana
Årets helt store trækplaster var den japanske kunstner Yayoi Kusama. Instagram flød med selfier i hendes farvestrålende mønstre og prikkede univers. Foto : JUSTIN TALLIS

Louisiana i Nordsjælland er det eneste kunstmuseum i top-10. Årets helt store trækplaster var den japanske kunstner Yayoi Kusama. Instagram flød med selfier i hendes farvestrålende mønstre og prikkede univers.

7. Lalandia Billund

Artiklen fortsætter under billedet
lalandia
Foto : Sonny Munk Carlsen

Billund er den eneste by på Danmarkskortet, der kan prale med hele to attraktioner i top-10. Det er Aquadome – Lalandia Billund, som havde 636.000 gæster i 2015.

8. Den Blå Planet

Artiklen fortsætter under billedet
Den Blå Planet
Foto : Thomas Lekfeldt

Siden 2013 har besøgende kunnet komme helt tæt på havets dyr hos Den Blå Planet i Kastrup, der før i tiden hed Danmarks Akvarium og lå i Charlottenlund. I 2015 sagde helt nøjagtigt 603.000 hej til hajerne i rokker i museets største akvarium - Oceanet.

9. Fårup Sommerland

Artiklen fortsætter under billedet
Fårup Sommerland
Foto : HENNING BAGGER

Ude midt i skoven midt mellem Løkken og Blokken ligger Fårup Sommerland, der sidste år tog imod 588.000 gæster. Det har Danmarks største vandland. Skulle de kede en legesyg sjæl, er det også muligt at tage en tur en af parkens rutsjebaner eller en besøge hurlumhejhuset, der er fuldt af bedrag.

10. Rundetårn

Artiklen fortsætter under billedet
Rundetårn.
Foto : Brian Bergmann

Rundetårnet i Købmagergade i det Indre By København er den eneste historiske attraktion på top-10-listen. Observationstårnet er i øvrigt 41,55 meter højt. Dog er der udsigtsplatform, når man har vandret rundt og rundt 34,8 meter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen