Berlingske Business

Rekordmange modebrands vil være en del af modeugen

5677
Skilte med Copenhagen Fashion Week står fremme på Højbro Plads i København, tirsdag den 31. juli 2018. Copenhagen Fashion Week afvikles fra den 7-10. august 2018.. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) Foto:

Der er utrolig stor interesse fra udlandet for dansk mode, siger direktør for Copenhagen Fashion Week.

Tirsdag skydes modeugen i gang i København, og det er en dansk modebranche i fuld fremgang, som i løbet af ugen skal vise tøj og sko frem.

Ved sommerens modeuge har der været rekordstor interesse fra modebrands om at få lov til at vise netop deres tøj og sko frem på modeugen i København.

Desuden er der stor interesse fra udenlandske indkøbere og presse, fortæller Camilla Frank, der er direktør i Copenhagen Fashion Week.

»Vi er nærmest blevet lagt ned af interesse fra internationale indkøbere, men også fra international og skandinavisk presse. Vi kan mærke, at det er stigende fra sæson til sæson, og vi er helt klart ude i et rekordforsøg i denne uge.«

»Vi har aldrig fået så mange ansøgninger fra brands. Denne her modeuge er en af de største sommermodeuger,« siger direktøren.

Hun ønsker ikke at offentliggøre, hvor mange ansøgninger modeugen har fået. Men man vil i år kunne opleve 33 forskellige showbrands, og antallet af ansøgninger er »væsentligt højere« end det.

Dansk eksport af modetøj har i en lang række år oplevet stor vækst, og konsulentvirksomheden Deloittes modeanalyse for 2017 viser da også, at den gode udvikling fortsætter.

Således er salget af modetøj, sko og smykker til udlandet i 2017 vokset til 29,2 milliarder kroner.

Det er især Tyskland, Frankrig, Belgien og Holland, som køber mere dansk mode. Men amerikanerne har tilsyneladende også fået øjnene op for den danske mode. Her er eksporten steget med 25 procent i 2017.

Ifølge Camilla Frank skiller dansk mode sig blandt andet ud, ved at det dyrker en personlig stil, som spiller godt ind i, at vintagetøj er meget populært. Desuden er det mode, som man kan bruge i hverdagen.

»Det er tøj, som du umiddelbart kan hive ned fra catwalken og gå i. Det er ikke couture på højt plan. Du kan sagtens integrere det i din helt almindelige hverdag. Det er de sindssygt gode til,« siger hun.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen