Berlingske Business
17:42

Rejsebureau skal erstatte konkurs-aflyste flybilletter

Pix - fly
To rejsebureauer skal betale erstatning til to forbrugere, der havde købt flybilletter, som ikke kunne bruges, fordi flyselskabet gik konkurs. Det har Forbrugerklagenævnet afgjort.

To rejsebureauer skal op med pengepungen og betale erstatning til to forbrugere, der havde købt flybilletter, som ikke kunne bruges, fordi flyselskabet gik konkurs. Det har Forbrugerklagenævnet afgjort.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan afgørelserne få betydning for yderligere 255 forbrugeres sager.

I den ene sag havde forbrugeren købt flybilletter gennem rejsebureauet. Da billetterne skulle bruges, gik flyselskabet konkurs, og flyrejsen blev aflyst. Rejsebureauet nægtede at betale pengene tilbage for billetkøbet.

Det har Forbrugerklagenævnet nu afgjort, at bureauet skal, fordi det ikke havde gjort det tilpas tydeligt, at billetterne blev solgt på vegne af et flyselskab.

Elgigante

I den anden sag krævede en forbruger 34.000 kroner i erstatning. Igen var en konkurs hos flyselskabet årsag til, at flybilletterne ikke kunne bruges. Her blev biletterne solgt fra en fysisk butik.

Forbrugerklagenævnet har også i dette tilfælde fundet, at rejsebureauet ikke gjorde det tydeligt nok, at det ikke var aftalepartner med forbrugeren, men at det solgte billetterne på vegne af et flyselskab.

»Et rejsebureau skal tydeligt gøre det klart for forbrugeren, hvis det indgår en aftale på vegne af andre. Det skal også oplyse, hvilke konsekvenser det har for forbrugeren,« siger Niels C. Beier, der er vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

SAS

»Hvis det ikke fremgår tydeligt, vil rejsebureauet blive anset for at være forbrugerens aftalepart.«

I en tredje sag er Forbrugerklagenævnet kommet frem til, at et onlinerejsebureau var forbrugerens aftalepart, men at forbrugeren ikke skal have erstatning.

I den sag havde forbrugeren selv forsøgt at annullere billetterne med henvisning til flyselskabets fortrydelsesret. Den fortrydelsesret var ifølge Forbrugerklagenævnet ikke brugbar, da forbrugeren indgik handlen med rejseselskabet som aftalepart.

nejtetz

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen