Berlingske Business

Rædselsår i vente for dansk detailhandel

Rædselsår i vente for dansk detailhandel - 1
De danske forbrugere lader sig nu for alvor mærke af den økonomiske nedtur og de usikre udsigter for fremtiden. Foto:

Omsætningen vil falde i den danske detailhandel, der har et rent rædselsår i vente. Sådan lyder spådommen fra Handelsbankens cheføkonom Jes Asmussen.

De danske forbrugere lader sig nu for alvor mærke af den økonomiske nedtur og de usikre udsigter for fremtiden.

Derfor står den danske detailhandel over for et vanskeligt år, og de senere års forbrugsfest synes at være definitivt afblæst. Handelsbankens cheføkonom Jes Asmussen forudser, at detailsalget i 2009 nemt kan falde med op mod 5 pct. i forhold til sidste år. Det skriver dagbladet Børsen.

»Umiddelbart står den på smalhals for detailsektoren i 2009. Der er utrolig stor usikkerhed om den økonomiske situation. Det gælder både udviklingen i formuerne i form af boligpriserne og den jobmæssige situation. Kombinationen af større jobmæssig usikkerhed og reducerede formuer gør, at forbrugerne sparer penge op frem for at bruge dem. Det er selvfølgeligt noget, der rammer detailhandlen,« siger Jes Asmussen.

Derfor spår han, at butikkerne vil blive ramt af tilbagegang på omsætnings-siden.

»Sammenligningsmæssigt bliver 2009 helt sikkert et dårligere år end 2008. Vi vil efter min overbevisning komme til at se, at omsætningen i detailhandlen falder. Overordnet set regner vi med et fald i privatforbruget på mellem 1 pct. og 1,5 pct. Men det vil ikke overraske mig, hvis detailsalget alene falder med 5 pct.,« siger Jes Asmussen.

/Ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen