Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Pusten er gået af fitness-ballonen

Billede
Steen Albrechtslund, der er adm. direktør i Fitness World, siger, at hvis man ser på, hvor mange ud af 1.000 danskere, der træner fitness, så ligger Danmark virkeligt højt. Helt oppe på en 15-16 pct. (Foto: PR)

Fra at være en branche i eksplosiv udvikling er fitnessbranchens udvikling stagneret henover de seneste tre-fire år.

Fitness er blevet danskernes folkesport, og flere end hver sjette dansker over 15 år er medlem af et fitnesscenter. Det svarer til over 800.000 medlemmer på landsplan. Over de seneste otte år er antallet af fuldtidsbeskæftigede i fitnesscentre vokset med en årlig gennemsnitlig vækstrate på 4,8 pct., viser en analyse, som fitnesscentrenes brancheorganisation, DFHO, har lavet i samarbejde med Dansk Erhverv.

Men udviklingen er ikke lige så eksplosiv som tidligere:

»Jeg tror, at det er en naturlig tilbageholdenhed i forhold til, at markedet måske er deroppe, hvor det ikke kan bære mere. Men det er jo ikke noget, vi ved med sikkerhed. Det er klart, at det er de store kæders investeringer, der har løftet markedet over de seneste år, og det er svært at sige, hvorfor udviklingen stagnerer,« siger Morten Brustad, der er direktør i DFHO.

Han understreger, at den udvikling, som man har set i fitnessbranchen, kommer danskerne til gode:

»Idrætsfaciliteterne har udviklet sig enormt på baggrund af de private investeringer, vi har set i branchen, hvilket medfører, at der er skabt grobund for, at mange danskere dyrker idræt,« forklarer Morten Brustad.

fitness

Den store dreng i klassen

Når man taler om fitnesscentre herhjemme, er det umuligt at komme uden om lavprisfitnesskæden Fitness World, der med sine over 800 årsværk beskæftiger over halvdelen af de ansatte i fitnessbranchen. For selv om deres største konkurrent Fitness.dk bløder økonomisk, så går det stadig godt for Fitness World. Deres omsætning rundede en mia. kroner i 2015, mens årets resultat blev 53 mio. kroner efter skat. Hos Fitness World nikker de genkendende til den eksplosive udvikling, branchen har været igennem:

»Hvis man ser på, hvor mange ud af 1.000, der træner fitness, ligger Danmark virkeligt højt. Helt oppe på en 15-16 pct. Vi forudser selv, at det vil fortsætte med at stige, men ikke i samme tempo,« fortæller adm. direktør i Fitness World Steen Albrechtslund.

Han vurderer, at hvor man i perioden fra 2008-2013 så en årlig tilvækst i antal medlemmer på seks-syv pct., skal man nok regne med, at det er nede på omkring to-tre pct. nu.

World

»Der er helt generelt kommet et større fokus på at leve en sund livsstil. Men jeg tror også, at danskerne får en mere travl hverdag, hvor der skal afsættes mere tid til karrieren og mere tid til familien og børn, og i det vindue, der er tilbage til at gøre noget ved sin egen sundhed, passer fitness godt ind i,« fortæller Steen Albrechtslund.

Fitness World blev købt af en stor norsk kapitalfond i april 2015.

Niche-fitnesscentre er efterspurgte

En stigende tendens er, at fitnesscentret skal tilpasses mere specifikt til netop den motionsform, vi vil dyrke. En tendens, man ser inden for for eksempel yoga og crossfit. Hvor det tidligere var sådan, at de større kæder pressede de små centre, ser man nu, at folk vælger de små, nicheorienterede centre til igen:

»Jeg tror, at det har været sådan i et stykke tid, at alle små fitnesscentre frygtede, når Fitness World eller Fitness.dk rykkede i byen, fordi de så måske mistede kunder. Men de meldinger, vi får, er, at de små centre klarer sig alligevel, fordi de udvikler deres produkt i forhold til at skabe nogle loyalitetsprogrammer, og så vender folk tilbage igen,« siger Morten Brustad.

Fitness

Og den mere nicheorienterede udvikling, ønsker man også at være en del af hos Fitness World:

»Fitness World vil gerne gå fra at være en et-brand virksomhed til at være en multibrand-virksomhed,« siger Steen Albrechtslund.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen