Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Professor: Amazon overlever ikke i sin nuværende form

FRANCE-DISTRIBUTION-AMAZON
”Fremtidens detailhandler er ikke Amazon, det er Macy’s,” siger Scott Galloway, professor i marketing på New York University. Foto:

Mens mange danske detailhandlere frygter gigantiske Amazon, klinger andre toner fra Amazons hjemland. NYU-professor tror ikke på, at Amazon overlever i sin nuværende form.

LAS VEGAS. Amazon kan ikke overleve i sin nuværende form. Sådan lyder det fra professor i marketing på New York University, Scott Galloway.

Berlingske Business har mødt Scott Galloway, som har været blandt de 100 personer på World Economic Forums liste »Global Leaders of Tomorrow«, i Las Vegas. Her præsenterede han onsdag sit syn på fremtidens detailhandel ved konferencen Xchange, arrangeret af softwarefirmaet Demandware.

»Fremtidens detailhandler er ikke Amazon, det er Macy’s,« siger Scott Galloway.

16BUSBolt.jpg

Problemet for Amazon, forklarer Scott Galloway, er, at selskabet er en såkaldt pure player, som kun er digitalt forankret. Disse pure playere har ingen fremtid, lyder den hårde forudsigelse. De får nemlig hård konkurrence fra nye digitale aktører med dybe rødder i fysiske butikker.

Macy’s blev grundlagt i 1858, men de seneste år har det amerikanske stormagasin tilpasset sig den nye, digitale virkelighed med estimerede investeringer i teknologi og e-commerce på 2 milliarder dollar, svarende til cirka 14 milliarder kroner, mens 14 fysiske varehuse er lukket.

»Amazon er bygget op med hurtig levering. Men nu er der så mange andre, der tilbyder click and collect, hvor kunder kan hente deres varer hurtigere i fysiske butikker,« siger Scott Galloway.

verdenskort

En af Amazons største udfordringer i forhold til at tjene penge er virksomhedens enorme omkostninger på shipping. Shipping er år efter år blevet en større og større omkostningspost for Amazon, og i de første ni måneder af 2014 voksede posten med 39 procent. Samtidig er »click and collect« blevet mere og mere populært blandt forbrugerne både i USA og på europæiske markeder som Frankrig og Storbritannien.

Det er særligt de seneste par års intense investeringer og fokus på at give forbrugerne adgang til brands og butikker såvel digitalt som i den fysiske verden, der ifølge Scott Galloway presser pure players, herunder Amazon.

Men samme tendens har endnu ikke vist sig i Europa, hvor digital innovation generelt ikke kører i helt samme høre gear som i USA. Derfor er der stadig god grund til at frygte Amazon for danske detailhandlere.

09BUSe-handel.jpg

»Den manglende innovation fra europæiske detailhandlere gør dem sårbare over for store spillere som Amazon,« siger Scott Galloway og tilføjer, at det i den forbindelse er en ulempe at være lille.

Digital innovation er nemlig dyrt. Til gengæld er der rig mulighed for at komme med på vognen - særligt for forhandlere med fysiske forretninger.

»Forretninger er det nye sort i e-commerce. I dag er butikker en feature,« lyder det fra den amerikanske professor.

Udover Macy’s er Dick’s Sporting Goods, stiftet i 1948, blandt de hurtigst voksende detailhandlere inden for e-commerce på det amerikanske marked.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen