Berlingske Business

Producenter skånet i Coops øko-satsning

Økologi
Foto:

Der er taget hensyn til producenterne i Coops nye tiltag, der skal øge salget af økologiske varer, lyder det fra både Coop og Økologisk Landsforening, som står bag planen.

Når Coop sænker priserne på økologiske varer, er det til gavn for de små, danske økologiske producenter. Det mener Paul Holmbeck, direktør for Økologisk Landsforening, som er et fællesskab for økologiske landmænd, virksomheder og forbrugere. Foreningen arbejder for at styrke og udvikle økologisk produktion og har været med som Coops samarbejdspartner i udviklingen af planen om at fordoble salget af økologiske varer over de næste fem år, blandt andet ved at sænke priserne.

»Vi vil gå ind og lave nye principper for fair samhandel, og det kommer til at have en stor betydning for mange små producenter, som er meget sårbare. Den indsats i forhold til de mindre producenter er noget nyt,« siger Paul Holmbeck.

coop

I forbindelse med Coops plan om at sætte priserne på økologiske varer ned, opretter virksomheden en helt ny afdeling med ti nye medarbejdere, der blandt andet skal hjælpe små økologiske producenter til at få deres varer ud til kunderne. Og fra Coops side lyder det, at de lavere priser ikke kommer til at ramme producenterne. Med det forventede øgede salg vil det tværtimod give producenterne mulighed for at vokse og producere mere effektivt, lyde der fra Jens Visholm.

»De producenter, jeg har talt med, kan sagtens se det. Der er blevet gjort rigtig meget for økologi i mange år, men alligevel er det kun syv procent af det samlede forbrug, så der skal mere til, end der bliver gjort i dag,« siger Jens Visholm og tilføjer, at priserne på økologiske varer på nogle områder er for høje, fordi volumen er for lille.

»Det, at vi nu går ud og tager initiativ til at sætte priserne ned, skulle gerne give noget volumen, der gør, at producenterne også kan få volumen.«

coop

I aftalen, som Coop og Økologisk Landsforening har indgået, er arbejdet med producenterne beskrevet som »en rekruttering og modning af producenter«. Det er nemlig langtfra alle producenter, der er klar til eventuel øget efterspørgsel.

»Nogle er klar, og mange er ikke klar. Men jeg er sikker på, at det her kommer til at sætte en positiv bølge i gang. Der er tale om et markant løft for økologi, hvor man drejer på alle de håndtag, der er. Pris, flere varer og øget viden til forbrugerne,« siger Paul Holmbeck.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen