Berlingske Business
08:20Pandora i frit fald - hvorfor tror analytikerne stadig på aktien?

Priskrig med Power skubbede Fona ud over kanten

fona
FONA Butikken på Strøget København. Mandag den 1. februar 2016. Foto:

Fona har måske sovet lidt i timen i konkurrencen mod Elgiganten og Power, mener ekspert i detailhandel.

I de fleste danske større byer finder man en Fona. Men den kendte butikskæde kan snart være fortid, hvis ikke kæden finder en ny ejer "med dybe lommer".

- De er blevet overhalet indenom af udviklingen, lyder det fra Retail Institute Scandinavia, efter at det mandag blev meddelt, at Fona ikke kan betale sine kreditorer og reelt set er gået i betalingsstandsning.

fona

Det gik ellers godt for Fona, da butikskæden blev lanceret tilbage i 1926 og siden fik placeringer på de bedste butiksstrøg i hele landet.

Men da Elgiganten blev lanceret som ny spiller på elektronikmarkedet i 1996, lød startskuddet til en lang og udmagrende priskrig.

En krig, der i 2015 blev endnu hårdere med lanceringen af pris-presser-kæden Power, der for alvor har fået Fona i knæ.

- Det er ikke kun Powers lancering, der har gjort det her. Men det er det, der har skubbet dem det sidste stykke, siger Dorte Wimmer, ekspert i detailhandel fra Retail Institute Scandinavia.

pix-B&O

At kassen nu er tom hos Fona, skyldes ifølge hende, at Fona ikke har udviklet sig i den benhårde konkurrence, der er på markedet for tv, radio, computere og telefoni.

- Power og Elgiganten slås om at have de billigste priser, og der har Fona måske sovet lidt i timen, fordi de ikke rigtig er gået ud og har taget en position.

Eksempelvis mener Dorte Wimmer, at det ville have været oplagt for Fona at slå sig op på den gode service, fordi de i alt har 56 forretninger mod Elgigantens godt 30 forretninger og Powers fire.

pix-Fona

Fonas kamp står altså især imod to store spillere, og med tab på omkring 30 millioner kroner om året i 2013 og 2014 samt den nuværende betalingsstandsning tror Dorte Wimmer, at det bliver svært for forretningen at komme på fode igen.

- De her to giganter, hvoraf Elgiganten har det britiske selskab Dixons Carphone i ryggen, mens Power har to rigtig stærke norske fonde i ryggen, har kæmpet om elektronikmarkedet. Der taber Fona, og det er det, som vi ser i dag, siger ekspert i detailhandel Dorte Wimmer.

07BUSfona.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen