Berlingske Business

Priskrig i Storbritannien rammer Aldi

GERMANY-DISTRIBUTION-CONSUMER-SUPERMARKET-ALDI
Supermarkedskæden Aldis indtjening på det britiske marked falder for tredje år i træk. Den økonomiske nedtur skyldes blandt andet hårde konkurrenceforhold i Storbritannien, hvor selskabet kæmper mod rivalerne Tesco og Sainsbury's med flere butikker og lavere priser. Foto:

Supermarkedskæden Aldis indtjening på det britiske marked falder for tredje år i træk. Den økonomiske nedtur skyldes blandt andet hårde konkurrenceforhold i Storbritannien, hvor selskabet kæmper mod rivalerne Tesco og Sainsbury's med flere butikker og lavere priser.

Det skriver the Telegraph.

I kølvandet af finanskrisen valfartede britiske forbrugere til den tyske discountkæde. Mens britiske rivaler lukkede butikker på stribe åbnede Aldi hundredvis af dagligvareforretninger. Ifølge brancheorganisationen Kantar Worldpanel har Aldi i dag en markedsandel i Storbritannien på 6,9 pct.

Dog har Aldis satsning på priskrig og forretningsekspansion gjort et stort indhug i selskabets driftsoverskud, der i år er faldet med 17 pct.

Pix-Finn Tang

»I forhold til vores overskud er vi meget glade for vores performance i år. Siden vi startede i Storbritannien i 1990 har vi haft et langsigtet fokus, og ikke blot tænkt på kortsigtet profit,« siger Matthew Barnes, administrerende direktør for Aldi i Storbritannien og Irland, til the Telegraph.

I 2016 investerede Aldi 450 mio. pund i nye butikker og distributionscentre i Storbritannien og Irland. Derudover vil selskabet åbne 70 nye supermarkeder i 2017, som et led i en målsætning om at have over 1000 butikker i Storbritannien inden 2022.

Ud over nye butikker har Aldi også planer om at udvide sortimentet. I fremtiden skal man kunne købe luksusvarer og flere friske grøntsager.

/ritzau/FINANS

Juleshopping og juletrafik

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen