Berlingske Business

Presset B&O lukker 125 butikker

pix-B&O
Foto:

Ledelsen i Bang & Olufsen svinger kniven over butikkerne igen efter skuffende regnskabstal - sælger butikkerne ikke nok, så skal de lukkes.

B&O vil lukke en lang række butikker, der ikke sælger nok. I sit halvårsregnskab bebuder design-ikonet, at op mod 125 butikker over hele verden, der har det dårligste salg, bliver lukket. Samlet har selskabet i øjeblikket 859 butikker, fordelt på 637 B1-butikker og 222 shop-in-shops.

Regnskabet skuffer fælt forventningerne om en kraftig stigning i omsætningen. Den stiger ganske vist lidt fra 778 til 819 millioner kroner i regnskabsårets andet kvartal i forhold til sidste år.

Men den omfattende omlægning af forhandlernettet kommer til at koste 100 millioner kroner på omsætningen i regnskabsåret 2012/2013, og koncernen nedjusterer sine forventninger.

En analyse har vist, at en stor gruppe i B&Os netværk af uafhængige forhandlere klarer sig "betydeligt dårligere" end resten af netværket, som det hedder i regnskabsrapporten.

De butikker, som skal lukkes, ligger hovedsagligt i Europa. Og til gengæld vil koncernen åbne egne butikker i vækstmarkeder. Men der bliver lukket flere butikker, end der åbnes, skriver B&O.

Tidligere i år kom det frem, at 25 procent af de europæiske Bang & Olufsen-forhandlere er lukkede over de seneste fire år. Det betyder, at 147 B&O-forhandlere siden 2008 har drejet nøglen om.

Lukningen skyldes ikke kun den økonomiske krise. Mange af butikkerne var ifølge koncernchef Tue Mantoni også utidssvarende.

Denne runde af butikslukninger kommer til at tage mellem 12 og 18 måneder, og det betyder, at koncernens strategiplan, "Leaner, Faster, Stronger" kommer til at tage et år mere at gennemføre, end det først var planlagt. Og dermed kommer den til at tage tre år at gennemføre.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen