Berlingske Business

Premier League-klubber har aldrig været så profitable som nu

SOCCER-ENGLAND-BUR-CHE/
Chelseas manager Antonio Conte under Premier League-kampen mellem Burnley og Chelsea d. 19. april 2018. Foto:

En forbedret tv-aftale har forgyldt de 20 Premier League-klubber, der i sidste sæson lavede et rekordoverskud.

Fodboldklubberne i den engelske Premier League lavede i sidste sæson et samlet overskud på 4,3 milliarder kroner før skat.

Det viser en opgørelse fra revisionsfirmaet Deloitte.

Der er tale om en væsentlig fremgang i forhold til tidligere sæsoner. Det hidtil største overskud blev lavet i 2013/14-sæsonen, hvor det landede på 1,7 milliarder kroner.

Deloitte peger på, at de 20 Premier League-klubber i sidste sæson tog hul på en særdeles lukrativ treårig tv-aftale med BT og Sky til en samlet værdi af 44 milliarder kroner over tre år.

Aftalen betyder, at tv-stationerne i gennemsnit betaler små 90 millioner kroner for at transmittere en kamp på engelsk tv.

k

Lønniveauet er samtidig stigende og nåede op på 21,4 milliarder kroner fordelt på de 20 klubber. Det var en stigning på ni procent i forhold til den foregående sæson.

Den samlede omsætning i Premier League steg med 25 procent til 38,5 milliarder kroner.

Pengene i den bedste engelske fodboldliga er langt større end i den spanske Primera Division.

Torsdag kom det frem, at de 20 bedste klubber i Spanien i sidste sæson havde en samlet omsætning på 26,8 milliarder kroner. Det var en fremgang på 3,7 milliarder kroner i forhold til det foregående år.

19BBMJO-OTTOW-SVENDSEN-OEKO.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen