Berlingske Business
10:02Danske Bank hæver Novo Nordisks kursmål

Postkunder skaber omsætning i købmænd og supermarkeder

Onsdag: Føtex på Frederiks Alle har fået posthus
Onsdagens foto: Juletravlhed. Der er kun fem klassiske posthuse tilbage i Danmark. Detailhandlen er glad for postskrankerne i butikkerne. Foto:

Der er kun fem klassiske posthuse tilbage i Danmark. Detailhandlen er glad for postskrankerne i butikkerne.

Det giver gang i kasseapparaterne både hos små lokale købmænd og større supermarkeder, at stort set alle posthuse i Danmark nu er rykket ind i detailhandlen. Det siger administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd, John Wagner.

PDK

For selv om postforretningen ikke i sig selv er nogen stor økonomisk gevinst, så giver det flere kunder i butikken, siger han.

- Der er måske nogen, der ellers ville have handlet et andet sted. Men den dag, hvor de alligevel skal hente en pakke i butikken, så vælger de at handle samtidig.

- Det giver meromsætning og er i det hele taget med til at skabe aktivitet og gøre den lokale butik til det omdrejningspunkt, som den skal være i et lokalsamfund, siger John Wagner.

Der er kun fem klassiske posthuse tilbage i Danmark, som drives af Post Danmark.

Resten af de 1115 steder rundt om i landet, hvor det rødgule postlogo viser, at der kan købes frimærker eller hentes en pakke, er posthuset blevet en del af eksterne partnere som supermarkeder, købmænd eller tankstationer.

Coolshop1

I alle landets postbutikker kan man hente og sende pakker og breve samt købe frimærker og pakkelabels.

Men kun 200 steder kan man bruge mere specialiserede tjenester som at betale en regning eller sende et rekommanderet brev.

Og det er ikke godt nok, mener Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

- Det er positivt, at posttjenesten er kommet tættere på forbrugeren, og åbningstiderne er tilpasset vores almindelige liv.

- Men vi synes, det er et problem, at der kan være ret langt imellem specialtjenesterne, og det bør man finde løsninger på, siger Martin Salamon.

Danske pakkebude skal dele 600.000 pakker ud på rekorddag

Udviklingen med, at posthusene er flyttet ind i detailhandlen, sker ifølge Post Danmark for at følge med kundernes efterspørgsel. Danskerne bruger især posthusene til at hente pakker, lyder det.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen