Berlingske Business

Politiet lover hjælp til krydstogtturister

 asdf
Overskrift
Københavns politi vil være bedre til at passe på turister i København. Her er politiet tilstedeværende i Københavns lufthavn for at afskærme egyptiske turister fra pressen. Foto:
 

Efter kritik fra krydstogtdirektør lover Københavns Politi hjælp til at håndtere tusindvis af krydstogtturister.

Krydstogtturismen skal ikke overlades til sig selv, når krydstogtskibe lægger til kaj i København og på få timer siger goddag og farvel til op mod 32.000 turister – og proviant, brændstof og affald samtidig skal håndteres. Det slår Københavns Politi fast efter kritik fra krydstogtbranchen.

»Vi håndterer lige så mange mennesker som til et melodigrandprix eller et andet stort event. Men tror du, at vi kan få den lokale sherif til at komme ud og dirigere trafikken? Nej, det kan vi ikke. Og det er da ærgerligt, at man ikke vil turisterne det bedre,« sagde Bo Larsen, direktør i Cruise Copenhagen Network i Berlingske Business torsdag.

Kritikken får Københavns Politi til at fastslå, at det gerne giver en hjælpende hånd.

»Sidste år fik vi en henvendelse fra Wonderful Copenhagen, og på baggrund af den løste vi i fællesskab de problemer, der var. Det samme vil vi gerne gøre i år. Vi står klar til at hjælpe. Vi er enige i, at turismen er en væsentlig og vigtig indtægtskilde til København, som vi skal værne om,« siger vicepolitidirektør Mogens Kjærgaard Møller fra Københavns Politi.

Præcise aftaler

Problemet har ifølge Bo Larsen været, at Københavns Politi kun ville rykke ud akut, når der opstod et trafikalt kaos. Den melding har været utilfredsstillende for krydstogtbranchen, som flere gange har kunnet forudse problemer, som politiet ikke ville sætte mand af til at løse på forhånd.

»Det er klart, at vi ikke kan have otte til ti mand stående ude på havnen hele tiden, men vi vil gerne afsætte mandskab, hvis de meget præcist kan forudse, hvornår udfordringerne opstår,« siger vicepolitidirektøren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen