Berlingske Business

Pas på told og moms til Black Friday

Black Friday: Sådan forfører butikkerne dig til at købe
Arkivfoto: Forbrugere bliver hver dag fanget mellem EU og resten af verden, når det gode onlinetilbud pludselig får påskrevet moms, told og et klareringsgebyr, før hele regningen er betalt. Foto:

Finder du dagens bedste tilbud uden for EU, så koster det ekstra - og prisen kan få et nøk opad på flere måder.

Forbrugere bliver hver dag fanget mellem EU og resten af verden, når det gode onlinetilbud pludselig får påskrevet moms, told og et klareringsgebyr, før hele regningen er betalt.

Varer, der krydser den europæiske grænse på vej til din postkasse, pålægges nemlig 25 procent moms, hvis købsprisen er over 80 kroner. Varer, der koster over 1150 kroner, pålægges også told, og den er ikke lige til at beregne selv på samme måde som momsen, understreger Preben Buchholtz, der er underdirektør i Skat.

»Der er nogle produkter, som slet ikke pålægges told, og andre, som pålægges en højere told, så der skal man lade være med at lave lommekalkuler og selv forsøge at sjusse sig frem til prisen,« råder han.

I stedet kan man på Skats toldberegner finde hjælp til at vurdere den realistiske told på sin vare.

»I bedste fald er varen stadig lidt billigere, end du kunne finde den til herhjemme. I værste fald er den både dyrere og længere tid om at nå frem,« siger Preben Buchholtz.

Og prisen får endnu et nøk opad, når varen skal klareres, som det hedder, når fragtfirmaerne tager sig af arbejdet med at få varen igennem tolden.

22BUSBlack-Friday-falder-i-.jpg

Det koster nemlig et gebyr, som typisk ligger på mellem 160 og 250 kroner, og det beløb ligger ud over, hvad du betaler for forsendelsen.

»Derfor kan man også opleve, at man får tilbudt gratis fragt, men stadig skal betale klareringsgebyr, hvis varen ikke sendes fra Europa. De to ting har nemlig ikke noget med hinanden at gøre,« forklarer Lars Arent, leder i Forbruger Europa.

Har du fundet et godt tilbud til Black Friday, uden at opdage at afsenderen ligger uden for EU, venter der en opkrævning på told og moms. Men opkrævningen skal gås kritisk igennem, før du betaler den.

USA-HOLIDAYSHOPPING/

»Hold øje med opkrævningen, hvis du har fået rabat eller samlerabat eller nedslag i prisen. Du skal kun betale told og moms, for det du har købt, så vær sikker på, at opkrævningen matcher tilbuddet og ikke varens normalpris,« råder Lars Arent.

Det er ikke butikkens ansvar at gøre opmærksom på, at din vare kan blive pålagt told og moms, selv om mange oversøiske webshops dog skriver det.

Og er varen bestilt, kan du ikke slippe for regningen, medmindre du annullerer ordren. En del af de store spillere på e-handelsmarkedet sørger for at gøre opmærksom på, at der vil dukke flere udgifter op, men det er i sidste ende forbrugeren selv, der skal vide, hvornår de handler uden for EU.

337424894.jpg

Her råder Lars Arent til altid at orientere sig grundigt på sælgers hjemmeside. I få uheldige tilfælde kan man søge på en vare på en europæisk webshop og ikke opdage, at søgeresultatet dukker op på webshoppens amerikanske side.

På nogle af de store webshops bliver der beregnet, hvad det cirka vil koste at sende varen til Danmark. Preben Buchholtz kan ikke udtale sig om, hvorvidt man kan stole på beregningerne.

»Men de har jo ingen interesse i at vildlede med et forkert beløb,« vurderer han.

CHINA-ALIBABA-RETAIL-E-COMMERCE

Har en sådan beregner ramt ved siden af, kan forbrugeren forsøge at få refunderet differencen hos sælger, men i sidste ende er det forbrugeren, som må betale regningen, hvis beløbet er forkert.

»Brug Skats beregner, og tjek efter, om det fortsat er det bedste tilbud på varen. Og brug din sunde fornuft - både til Black Friday og resten af året. Hvis du ikke kender afsenderen, og tilbuddet virker for godt til at være sandt, så hold igen,« siger Lars Arent.

Han råder i stedet til, at man bruger Black Friday som en mulighed for at finde slagtilbud på hjemmesider, som man kender og har tillid til i forvejen.

/ritzau fokus/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen