Berlingske Business

Pas på kinesiske hjemmesider i netjulehandlen

Man kan komme galt afsted i kinesiske webshops.

Selv om hjemmesiden med det gode tilbud ser europæisk ud, kan den snildt have hjemme i Kina og blive pålagt told, moms og gebyrer og i værste fald vise sig at være en kopi. Det er velkendt problem, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens EU-kontor, Forbruger Europa ifølge Dagbladet Børsen.

»Hvis varen viser sig at være en kopi, så kan den blive tilbageholdt og destrueret af Skat. Det er ikke sikkert, at man bliver stævnet (og ender med bøde red.), det er op til varemærke-indehaveren – som eksempelvis er repræsenteret af en advokat i Danmark til at varetage mærkets interesser,« siger Martine Kiding, Forbruger Europa, til Børsen.

pix-nethandel24

Derudover kan man risikere, at der skal betales moms, importgebyr og told, som snildt kan løbe op i et beløb, der er ude af proportioner i forhold til varens værdi. I værste fald kan man komme til at betale en bøde til rettighedshaveren for mærkevaren, lyder det fra Forbruger Europa.

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) fraråder forbrugerne at foretage e-handel i Kina, selv om det kan være svært, hvis domænenavnet er europæisk.

BNB

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen