Berlingske Business
11:57Pandora tager toppen i grønt C25

Pandoras topchef: »Jeg slår hårdt ned på arrogance«

Smykkefirmaet Pandora er tilbage i topform efter sit dramatiske børsflop i 2011. Aktiekursen er 21-doblet, og resultaterne er i dag bedre end nogensinde. Men succesen risikerer at stige medarbejderne til hovedet, lyder advarslen fra Anders Colding Friis i sit første store interview som Pandora-chef.

Det var med en vis tøven, at Anders Colding Friis takkede ja til jobbet som øverste chef i vækstkometen og milliardvirksomheden Pandora. Han skulle bruge det meste af tre måneder til at overveje, hvorvidt topjobbet i en af Danmarks mest synlige C20-virksomheder var det rigtige for ham.

Pandora lå ellers badet i succes og lignede en guldklump, der ville pynte på de fleste danske direktørers CV. Smykkekoncernen var på vej til at overhale Carlsberg målt på børsværdi, ledelsen modtog en af de største løn- og bonuspakker i Danmark, og selskabet havde betydelige vækstmuligheder foran sig kloden rundt.

Alligevel tænkte Anders Colding Friis sig grundigt og længe om, da han fik den diskrete henvendelse fra headhuntervirksomheden Russel Reynolds. Den kom i maj 2014. Henover sommeren vejede Colding Friis plusser op mod minusser, mens han drøftede jobmuligheden med sine nærmeste. I slutningen af juli kunne han se, at Pandoras aktiekurs vendte på en tallerken fra optur til nedtur, da kursen på få dage drattede med 11 procent. Kursfaldet skete samtidig med, at investorer på forsiden af Berlingske varslede søgsmål for et trecifret millionbeløb mod Pandora for at få erstatning for den choknedjustering og børsskandale, som selskabet stod bag i sommeren 2011, da aktien dykkede med 65 procent på en formiddag, og aktionærerne mistede værdier for 12 mia. kroner.

Generalforsamling i Pandora, onsdag den 18. marts, Bestyrelsesformand Peder Tuborgh og koncernchef Anders Colding Friis

Børsfadæsens reminiscenser var en påmindelse til Anders Colding Friis om, at Pandora var og er mere end glimtende armbånd i sølv, høje overskudsgrader og vækstmuligheder ad libitum. Pandora er også en virksomhed med skeletter i skabene; en virksomhed med problemsager, fjender og mystik omkring sig. Det er en virksomhed, som suger opmærksomhed til sig, fordi den har markeret sig som et af selskaberne med størst udsving i aktiekursen i eliteindekset, C20, og den har været offer for både aktiespekulanter, dårlig ledelse og overmod.

Artiklen fortsætter under billedet
Anders Colding Friis giver sit første interview, siden han tiltrådte som Pandoras topchef. Foto : LINDA KASTRUP

Anders Colding Friis studerede virksomhedens styrker og svagheder, muligheder og trusler, og han gjorde langsomt regnebrættet op, mens han tyggede bøger, avisartikler, regnskaber, selskabsmeddelelser og brancheanalyser igennem. Således tog en af de vigtigste karrierebeslutninger form for Anders Colding Friis i løbet af august. Samme måned blev han orienteret om, at Arlas topchef gennem et årti, Peder Tuborgh, uformelt havde nikket ja til at overtage posten som bestyrelsesformand i Pandora, og de to skulle sammen udgøre en ny, kompetent og frem for alt stabil akse i Pandoras top.

Paddora generalforsamling

Det hele var sat nøje i scene af Christian Frigast, dengang ledende partner i Danmarks største kapitalfond, Axcel. Anders Colding Friis fik lov at møde Peder Tuborgh i ly for offentligheden under private forhold. De to skulle sige god for hinanden, for at bestyrelsen og den daværende ejer, Axcel, trygt kunne sætte en større ledelsesrokade i gang. De to 51-årige, mørkhårede danske forretningsmænd med stort set udelukkende succesoplevelser på CVet sagde ja til hinanden efter en håndfuld samtaler i august. Og den 28. august 2014 oplyste Pandora i en fondsbørsmeddelelse, at Anders Colding Friis, daværende topchef i Scandinavian Tobacco Group, var blevet ansat som topchef i Pandora - den femte topchef i rækken, siden smykkefirmaet tumlede ind på børsen i efteråret 2010.

Beslutningen krævede en vis modningsproces, fortæller Anders Colding Friis, da Berlingske bliver budt indenfor på chefkontoret i Pandoras domicil i Glostrup.

»Jeg havde det vist som mange andre, når de hører om Pandora. Så tænker man »okay, måske det ikke lige er mig, det her.« Men efterhånden, som jeg gravede mig ned i virksomheden, så fandt jeg ud af, hvor fantastisk en virksomhed det er,« siger han.

Hvad tænkte du umiddelbart, da du blev præsenteret for chefstillingen i Pandora?

»Jeg havde ikke rigtigt opdateret mig på, hvad der var sket med Pandora. Så jeg tænkte charms (vedhæng, red.) og armbånd, som jeg tror, at de fleste vil gøre. Og så vidste jeg, at virksomheden var velfungerende og økonomisk velfunderet. Det var det, jeg kendte til den,« siger Anders Colding Friis.

En stor del af hans overvejelser i løbet sommeren gik på, om det var rigtigt for ham at forlade sit gode job hos Scandinavian Tobacco Group, hvor han havde været ansat i 16 år – de sidste otte som koncernens øverste chef. Tobakskoncernen stod over for en børsnotering de kommende måneder, og Anders Colding Friis var manden, der skulle gennemføre den krævende proces. Den planlagte børsnotering smuldrede på få dage, da Friis meldte sin overraskende afgang til bestyrelsesformand Jørgen Tandrup.

Artiklen fortsætter under billedet
Anders Colding Friis, adm. direktør Scandinavian Tobacco Group.
Anders Colding Friis, som adm. direktør for Scandinavian Tobacco Group. Foto : Malte Kristiansen

Hvorfor blev det lige Pandora, som fik lokket dig til at tage springet? I dine 16 år i tobaksgruppen har du vel også fået andre jobmuligheder præsenteret?

»Da jeg gik på handelshøjskolen, fandt jeg ud af, at jeg gerne ville arbejde med mærkevarevirksomheder. Allerede dengang var jeg dybt interesseret i relationen mellem virksomheden, forbrugerne og produkterne, og jeg endte med at sælge shampoo og rengøringsmidler. Jeg har arbejdet med mærkevarer hele mit professionelle liv, og jeg synes, at det er det mest spændende at beskæftige sig med. Der har da også være tidspunkter, hvor andre virksomheder har været på radaren, men jeg synes, at Pandora var det rigtige valg. Kigger du rundt i Danmark efter virksomheder inden for branded goods (mærkevarer, red.), så er der tobakken, Pandora og så måske Carlsberg. Det er stort set de virksomheder, der er i Danmark, når det skal være af en vis størrelse,« siger Anders Colding Friis.

Han lægger ikke skjul på, at virksomhedens størrelse og dens vækstmuligheder tænder ham. Det samme gør udfordringen i at få over 12.000 Pandora-ansatte i flere end 90 lande til at arbejde sammen.

»I Pandora har vi store geografiske, kulturelle, personlighedsmæssige og kønsmæssige forskelle, og alt det er med til at gøre virksomheden spændende og svær at lede. Jeg ser det som en af mine store udfordringer at øge sammenhængskraften i Pandora og at gøre noget for, at medarbejderne har endnu større tillid til hinanden. Tillid er den lim, som skal binde virksomheden sammen,« siger topchefen.

Han ved, at der er nok at gå i gang med, da Pandora ejer alle led i værdikæden - fra design til produktion og distribution. Sammenhængskraften etablerer ikke sig selv. Rivaliseringer afdelinger og lande imellem er et vilkår i store organisationer, og Colding Friis får god brug for de ledelsesevner som hans tidligere chef Jørgen Tandrup har beskrevet som nogle af de bedste i Colding Friis’ generation.

Pandora-topchefen er kommet i spidsen for en kompleks virksomhed med en særlig historie, der begyndte i 1979, da Winnie og Per Enevoldsen åbnede en smykkebutik på Nørrebrogade 108 i København. Fragmenter af virksomhedens historie befinder sig på Friis’ nye hjørnekontor på 3. sal i hovedkontoret, der ligger ud til den trafikerede hovedvej for enden af Roskildevej på kanten af Glostrup.

Pandora

Mest iøjnefaldende er en næsten halv meter høj, guldmalet buddha-statue, der sidder på en hylde på væggen til venstre for indgangsdøren. Ingen af virksomhedens topchefer har nænnet at fjerne statuen, og den er gået i arv fra samtlige Pandoras topchefer begyndende med Mikkel Vendelin Olesen i 2011, til italieneren Marcello Bottoli i 2012, til nordmanden Bjørn Gulden i 2013, til briten Allan Leighton i 2014 - og nu til Anders Colding Friis. Ingen af dem er specielt religiøse eller havde på forhånd studeret buddhistisk filosofi.

Det har derimod virksomhedens grundlægger, Per Enevoldsen, der forlod Danmark i 1990erne for at producere smykker i Thailand. I perioder gik han i kloster, og da han endelig blev styrtende rig på at sælge sine Pandora-aktier, lod han sig kronrage og ordinere som buddhistisk munk. Den siddende buddha-statue er Pandora-chefernes forbindelse til virksomhedens ånd og mulighed for at vise respekt for Pandoras grundlægger og de værdier, han har skabt.

Artiklen fortsætter under billedet
Anders Colding Friis giver sit første interview, siden han tiltrådte som Pandoras topchef. Foto : Linda Kastrup

Ved siden af buddhaen står røgelsespinde og to stearinlys, som Anders Colding Friis endnu ikke har forsøgt at tænde. Der står også to små vaser med blomster i, og de bliver med jævne mellemrum udskiftet med friske blomster. På væggen til højre for døren hænger i alt seks indrammede motiver omkranset af brede sorte, rammer i træ. Fire af dem viser Pandora-smykker. I de to resterende er avissider fra Financial Times fra oktober 2010. Den første er forsiden, hvor en nyhed om Pandoras børsnotering gemmer sig nederst på siden. Dernæst følger sektionsforsiden til Company & Markets, hvor nyheden »Danish Jeweler sparkles with 1.33 bn Copenhagen listing« står med fede typer og minder om Pandoras gyldne børsnotering i 2010, som var den største det år i Europa og gjorde Pandora-stifterne og partnerne i kapitalfonden Axcel hovedrige.

På væggen bag sit skrivebord har Anders Colding Friis hængt et særligt maleri op. Det forestiller et sort askebæger med en tændt cigar liggende i og er en påmindelse fra nu tidligere kollegaer om, at topchefen ikke må glemme, hvor han kommer fra. Den fjerde væg udgøres af et stort vinduesparti, der vender ud mod Glostrup og den københavnske Vestegn. Det er her, Pandoras middelklassekunder bor. Eller rettere sagt boede; dengang Pandora havde succes i Danmark.

Kasi

Selv ikke den bedste topchef kan skjule, at det ikke går nær så godt for Pandora på det danske marked, som det burde, og som det har gjort. Selskabets omdømme i Danmark er betydeligt dårligere end på andre markeder. En af årsagerne er børsfloppet i 2011, som endnu ikke er glemt. Virksomhedens anseelse styrtdykkede, da aktien kollapsede 2. august 2011, og topchef Vendelin blev fyret med øjeblikkelig virkning. Den kommende tid fulgte historier om vrede aktionærer, en børsnotering gennemført på luftkasteller og en topledelse med store aktiebonusser uden føling med virkeligheden. Det gik hårdt ud over omdømmet, der ifølge flere målinger endnu ikke er løftet tilbage på tidligere tiders niveau.

Men børstæsk og den hårde medfart i offentligheden kommer der også noget godt ud af, mener Anders Colding Friis, der fortæller, at episoden har givet uvurderlig læring i virksomheden.

»Alle virksomheder har jo indimellem udfordringer, og jeg kan også mærke, at der er en stor læring i Pandora fra, hvad der skete i 2011. Den læring har vi delt med vores investorer, for det er en vigtig forudsætning for, at det ikke gentager sig,« siger han.

Hvad har Pandora helt præcist lært af 2011?

»Vi lavede alt for mange ting om på én gang, Vi begyndte at producere markant dyrere smykker og bredte os ud og lavede masser af forskellige produkter på én gang, og samtidig hævede vi priserne på alle vores produkter og glemte, at vi var »affordable luxury« (betalelig luksus, red.). Men det er dét, vi er, og det skal vi forblive med at være. Så i virkeligheden ville man nok lidt for mange ting på én gang. Desuden glæder vores investorer sig over, at vores rapportering er blevet markant bedre siden 2011. I dag har vi et langt bedre overblik over det hele, og derfor har vi genopbygget tilliden til investorerne.«

Anders Colding Friis har en pointe. Selv om det går skidt i nærmarkederne – nærmere bestemt Danmark og Tyskland – så går det mærkbart fremad for Pandora i stort set alle andre markeder. Virksomheden løftede i 2014 sin omsætning fra ni til 12 mia. kroner, og resultatet efter skat voksede fra 2,2 til 3,1 mia. kroner.

Artiklen fortsætter under billedet
Anders Colding Friis giver sit første interview, siden han tiltrådte som Pandoras topchef. Foto : Linda Kastrup

2015 kan også blive et gyldent år for Pandora. Anders Colding Friis forventer foreløbig en omsætning på over 15 mia. kroner. Mulighederne ses som store. Fordi Pandora omsider er ved at bevise over for forbrugerne, at selskabet kan andet end designe armbånd og charms-vedhæng. Ringe udgør i de bedste markeder 20 procent af Pandoras forretning, og Pandoras strategi er at få ringe – og senere halskæder og øreringe – til at sælge i lige så store mængder som charms-armbånd.

Pandora

Det er svært ikke at kalde Pandora en succes i dag. De fleste ting falder i hak for virksomheden disse år. I det lys er en af de store trusler, at succes kan føre til arrogance og selvfedme i organisationen. Det har Anders Colding Friis gjort sig mange tanker om.

»Succes kan lede til arrogance. Det er jeg meget opmærksom på i dag, og det var jeg var meget opmærksom på, da jeg kom til virksomheden. For det kan meget vel være sådan, at man over tid udvikler arrogance i en virksomhed, som går godt, og det er vi alle nødt til at være pinligt bevidste om hver dag. Vi skal tænke over, at det ikke nødvendigvis er sådan, at hvis man tager alle medarbejdere fra Pandora og sætter dem over i en anden virksomhed, så vil den begynde at vokse med 30 procent om året. Vi skal være ydmyge over for det aktiv, vi sidder med, og så skal vi hver dag gøre os umage med at drive det til det maksimale,« siger han og tilføjer:

»Om der har været arrogance i virksomheden tidligere, det ved jeg ikke. Men jeg er ret sikker på, at 2011 i givet fald har taget det væk, der kunne have været.«

Hvad vil du gøre, hvis du oplever arrogance?

»Hvis nogen udviser arrogance på den ene eller den anden måde, så tager jeg en meget alvorlig snak med personen om det. Det er meget vigtigt, at det ikke lever i virksomheden.«

Artiklen fortsætter under billedet
Anders Colding Friis giver sit første interview, siden han tiltrådte som Pandoras topchef.
Anders Colding Friis giver sit første interview, siden han tiltrådte som Pandoras topchef. Foto : Linda Kastrup

Hvorfor?

»Fordi arrogance i virkeligheden er et udtryk for, at du synes, du er fantastisk, og at du næsten tror, at du kan gå på vandet. Arrogancen betyder, at du glemmer at kigge på, hvordan verden udvikler sig, og hvordan du udvikler dig i den verden. Den kan også betyde, at du overser konkurrenter, der kommer stormende frem. Derfor synes jeg, at det er vigtigt, at man hele tiden holder fast i, at man skal have en ydmyg tilgang til at drive forretning.«

Budskabet til koncernens over 12.000 medarbejdere og den danske offentlighed er klart fra den nye koncernchef:

»I Pandora har vi besluttet os for at gøre tingene på en ordentlig måde, og jeg vil rigtigt gerne have, at omverdenen bliver efterladt med det indtryk. Ikke mindst for Pandoras mange ansattes skyld.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen