Berlingske Business
17:15Nu sætter rapport navne på de største klimasyndere

Pandoras storhed og fald

pix-Pandora
Foto:

I foråret var Pandora ved at erobre verden, og ledelsen kunne gå på vandet. Resten af 2011 blev en lang lidelseshistorie for smykkekoncernen.

Det var med 2010s mest succesfulde børsnotering, at Pandora blev båret i guldstol ind i 2011. Den danske smykkekoncern var hot stuff i medierne og i særdeleshed på aktiemarkedet, hvor den i januar rundede en børsværdi på cirka 48 mia. kroner. Koncernen lå badet i succes.

Måske var det for at imponere de hysteriske kællinger på aktiemarkedet. Måske var det storhedsvanvid, som ramte Pandora. Smykkekoncernen lovede mindst 30 pct. vækst i 2011 efter et i forvejen gyldent regnskabsår. Det skulle man cirka et halvt år senere fortryde.

pix - kasi-jesper - biz

Vækstråbene fra toppen af Pandora-pyramiden gjaldede helt ud i de yderste forhandlerled. De blev tvunget til at købe flere Pandora-smykker, hvis de ville blive om bord på succestoget. Særligt de traditionelle guldsmedebutikker havde svært ved at afsætte smykker nok. De ønskede det som i gamle dage, hvor der ikke var krav til minimumsindkøb af smykker og inventar. Men Pandora-toppen havde meget lidt tilovers for dem, som ikke ville købe flere smykker og ride med på Pandora-bølgen.

»Pissegrimme« forhandlere

"De er pissegrimme, og vi vil ikke have dem mere. Og når vi så lukker dem, så er der en hylen og en skrigen", sagde daværende topchef Mikkel Vendelin Olesen i et opsigtsvækkende interview med Berlingske Business om, hvordan Pandora aktivt rensede ud blandt sine mindste forhandlere.

"Pandoras repræsentanter kom med stor arrogance, og de opførte sig, som om de var herskere", lød det samme dag fra en af de utilfredse Pandora-forhandlere, som valgte at afbryde samarbejdet. Imens lød det fra formanden for guldsmedebranchen, at Pandora-folkene var blevet kolde over for argumenter, efter at kapitalfonden Axcel havde købt sig ind i koncernen. I første omgang var det de danske forhandlere, som gjorde oprør. Siden kom der kritik fra forhandlere i Storbritannien og USA.

I mellemtiden havde realiteterne også ramt Pandora-ledelsen. 2. august står sandsynligvis som en dag, Mikkel Vendelin Olesen sent glemmer. Han blev afskediget med øjeblikkelig virkning, og koncernen meddelte, at vækstforventningerne til 2011 var erstattet med en forhåbning om en flad udvikling i omsætningen. Pludselig storsolgte Pandora ikke længere på vigtige markeder som det tyske og britiske. Indtjeningen vidnede om en stadig lukrativ forretning, men aktiemarkedet reagerede nådesløst, da det blev klart, at vækstkurven muligvis allerede havde toppet. Kursen tordnede ned med 65 pct. på en enkelt dag. 

Pandora overrasker positivt i tredje kvartal

Ryger ud af C20

Herefter overtog Pandoras formand, britiske Allan Leighton, scenen, og han lagde sig fladt ned. Pandoras troværdighed er på nulpunktet, konstaterede han og beklagede Pandora-toppens håndtering af forhandlerne.

"Vi har været arrogante," sagde han.

Senest har Pandora meddelt, at priserne på smykker sættes ned, og at man er på vej til at sælge udgåede smykker via outlets. Også på Københavns Fondsbørs kan man konstatere Pandoras tur fra storhed til fald. Børsværdien er nu nede på cirka 6,5 mia. kroner. Pandora-aktien ryger ud af eliteindekset C20, fordi den ikke længere er blandt de største og mest omsatte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen