Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Pandoras CEO: Butiksåbninger ligger bag en del af væksten

Årsregnskab Pandora - 20180206
Den danske smykkekoncern Pandora har tirsdag præsenteret årsregnskab for 2017. Scanpix/Liselotte Sabroe

Pandora fortsætter strategien med at åbne egne konceptbutikker, så selskabet i højere grad står bag alle led i kæden lige fra produktion af smykker til salget direkte til kunderne.

Sidste år føjede Pandora 308 konceptbutikker til, så smykkeselskabet ved udgangen af fjerde kvartal 2017 havde 2446 konceptbutikker, hvoraf de 974 er ejet af Pandora selv. Og det slutter ikke her - Pandoras strategi frem til 2022 går blandt ud på, at der skal åbnes 200 konceptbutikker om året i perioden.

I fjerde kvartal steg omsætningen i danske kroner med 15 pct. til 7603 mio. kr. Og i kvartalet tilføjede Pandora netto 109 egene konceptbutikker. Det var især i USA, Kina, Italien og Frankrig, der blev åbnet flere butikker. Oveni overtog Pandora 24 franchise-konceptbutikker.

- Butiksåbninger er selvfølgelig årsagen til en del af væksten. Men vi har også i den underliggende forretning en positiv udvikling, siger Anders Colding Friis, der er administrerende direktør i Pandora.

06BUSKim-Fournais-Saxo-14#2.jpg

FLERE KUNDER I ITALIEN

Ser man på de enkelte markeder og lande, så steg omsætningen i EMEA, der dækker Europa, Mellemøsten og Afrika, men 19 pct. i danske kroner. Og her var det især Italien og Frankrig, der drev væksten frem.

- Italien er jo et af vores helt store og stærke markeder, som har fortsat udviklingen i 2017, mens det franske marked har været en smule udfordret - og jeg tror ikke vi skal regne med, at vi er helt "through the woods" endnu. Men det er opmuntrende at se, at de ting, vi har gjort, har virket, siger topchefen.

Af regnskabet for fjerde kvartal, som blev offentliggjort tirsdag morgen, fremgår det, at omsætningen i Italien steg med 45 pct. i danske kroner i månederne oktober, november og december sidste år mod en omsætningsvækst i fjerde kvartal 2016 på 41 pct. Ser man på de franske kunder, så købte de for 20 pct. mere i fjerde kvartal 2017 mod en vækst på 60 pct. i kvartalet 2016.

- Det betyder jo, at det er ret mange flere kunder, som vi er i kontakt med på de to markeder. Og det er også derfor, vi åbner flere butikker for at få en større rækkevidde, siger Anders Colding Friis.

pix-Smartphonesalg

- FÆRRE I AUSTRALIEN

I Australien faldt omsætningen med 10 pct. i kvartalet til 590 mio. kr. i forhold til periode forrige år. I Kina steg salget med 53 pct. i danske kroner til 386 mio. kr.

- Australien havde en lille negativ udvikling. Nu skal man først og fremmest huske, at det er et af vores absolut stærkeste - hvis ikke det stærkeste - marked i Pandora. Vi kan se, at der har været mange kinesere i vores butikker. Men det ser ud som om de kinesiske forbrugere i det her kvartal har handlet i Kina i stedet for i Australien. Og det er det, der er sket på det marked, siger Anders Colding Friis.

/ritzau/FINANS

06BUSMetrobyggeri-fotogra#3.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen