Berlingske Business

Pandora skuffer - salg og overskud lavere end ventet

Smykkeselskabet Pandora kommer med regnskab for de første seks
Foto:

Smykkevirksomheden Pandora landede et overskud på 1,4 milliarder i andet kvartal. Det svære amerikanske marked er stadig en udfordring for Pandora.

Smykkevirksomheden Pandora kom ud af andet kvartal med et skuffende overskud på 1,387 milliarder kroner før skat. Det var noget mindre end analytikernes forventning på 1,59 milliarder kroner.

Heller ikke omsætningen levede op til forventningerne. Pandora omsatte i andet kvartal for 4,83 millarder, mens analytikernes gennemsnit lå på 4,93 milliarder.

Smykkeselskabet Pandora kommer med regnskab for de første seks

Pandora har længe haft det vanskeligt på det svære amerikanske marked. Også denne gang stod salget i USA stille, mens der var fremgang andre steder i verden. Men faktisk var omsætningen på 1,27 milliarder i USA en anelse bedre, end analytikerne havde frygtet.

»Det er en kendt sag, at vi oplever udfordringer på det amerikanske marked, og det er ikke tilfredsstillende. Derfor har vi iværksat en række konkrete initiativer, der skal bringe væksten tilbage i USA, og det ser ud til at virke,« skriver adm. direktør Anders Colding Friis i regnskabet.

Mens USA står stille, buldrer Pandora frem på det relativt nye marked i Kina. Omsætningen landede på 362 mio. kr. - en vækst på 87 pct. fra 194 mio. kr. i kvartalet året før.

På baggrund af regnskabet udbetaler Pandora 9 kr. per aktie. Det løber i alt op i én milliard kroner. Samtidig sætter Pandora gang i et aktietilbagekøb på 446 mio. kr. Også i forbindelse med regnskabet for første kvartal, udbetalte Pandora udbytte.

Pandora har i mere end et halvt år været under pres fra en række store amerikanske fonde, som shorter aktien. Det vil sige, at de satser på, at Pandora klarer sig skidt, så aktien falder.

For nogle måneder siden lå Pandora-aktien i kurs 600, men aktien er siden steget til kurs 752,5 pct. Samlet set er Pandora-aktien faldet 18,6 pct. i løbet af 2017.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen