Berlingske Business

Pandora pumper op mod halv milliard i Kina-eventyr

PandoraKina
Pandora på Strøget. Pandoras omsætning steg med 32,5 procent i 2014. Årets resultat blev 3,1 milliard, hvilket er én milliard bedre end i 2013. (Foto: Nils Meilvang/Scanpix 2015) Foto:

Pandora laver stor aftale, der skal sikre koncernen en meget større tilstedeværelse på verdens største smykkemarked.

Nu får 1,4 milliarder kinesere endnu nemmere adgang til Pandoras smykker. Pandora har tirsdag morgen offentliggjort, at man har lavet en aftale med sin nuværende distributør i Kina, Oracle Investment Limited, om at overtage al distribution af Pandorasmykker i verdens folkerigeste nation fra 2018. Meddelelsen kommer lige i kølvandet på et fint regnskab fra smykkekoncernen, som viste højere vækst end forventet.

Senioranalytiker i Sydbank, Søren Løntoft Hansen, vurderer, at Pandoras kinesiske aftale skal booste firmaets vækst i Kina.

»Det har været kotume for Pandora, at man starter med at have en ekstern distributør, og når man så selv mener, man kan løfte opgaven, overtager man distributionen. Så Pandora tror virkelig på, at man nu kan få foden indenfor på det kinesiske marked,« siger Søren Løntoft Hansen.

Pandora overtager al distributionen 31. december 2018, og man vil indtil da dele den med Oracle, som i dag håndterer al distribution af Pandora-smykker i Kina. Oracle har i dag 49 butikker i Kina, og Pandora håber med den nye aftale, at man kan accellerere udrulningen af nye butikker, der skal sælge de populære smykker.

KasiJesper

KasiJesper
brugt en ekstern distributør i sin start på det kinesiske marked af flere forskellige grunde.

»Deres model er at bruge distributører, som kender markedet, har netværk, kender landets lovgivning og har kendskab til relevante kunder. Men Pandoras tilstedeværelse i Kina har ikke været nogen dans på roser indtil videre,« siger Søren Løntoft Hansen.

Verdens største marked

Pandora starter den fælles distribution 1. juli 2015, som derefter skal køre til 2018. Det beløb, det vil koste at overtage distributionen fra Oracle, er afhængig af den realiserede omsætning i 2018, og en del af beløbet vil først blive betalt ved udløbet af aftalen. Den indledende betaling bliver cirka 100 millioner kroner, og Pandora vurderer, at den samlede pris vil ligge på mellem 170-420 millioner kroner.

»Det kinesiske marked kan på sigt blive et marked, der vil bidrage markant til Pandoras samlede omsætning. Det afspejles i den høje pris, man betaler Oracle,« siger senioranalytiker Søren Løntoft Hansen.

Pandora

Pandora udtaler, at Oracle skal hjælpe med deres kundekendskab, så Pandora kan øge deres markedsføring til de kinesiske smykkekunder betydeligt. Firmaet nævner også, at Oracles indsigt i det kinesiske ejendomsmarked skal sikre, at smykkebutikkerne får de bedste placeringer rundt omkring i det kæmpestore land. Det kan tyde på, at Pandora snart vil være at se på nogle af de mest fashionable butikslokationer i de kinesiske storbyer.

»Kina er en enorm mulighed for Pandora. Det er verdens største smykkemarked og vores tilstedeværelse i landet er i dag lille. Med det nye samarbejde med Oracle opnår vi direkte adgang til og kontrol med dette yderst attraktive marked, hvilket gør os i stand til at forøge vores tilstedeværelse signifikant over de kommende år,« siger Pandoras direktør Allan Leighton.

02BUSPandora-smykker.jpg

Det kinesiske smykkemarked havde i 2013 en værdi på 705,5 milliarder Hongkong-dollars (cirka 600 milliarder danske kroner), svarende til en stigning på 23% i forhold til 2012. Fra 2008 til 2013 steg det kinesiske smykkemarked med en samlet årlig vækst (CAGR) på 21,5% (målt i HKD).

Pandora har været på det kinesiske marked siden 2011. Smykkefirmaet, som blev startet i Danmark i 1982, håber med den nye aftale, at de kan kickstarte et kinesisk eventyr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen