Berlingske Business

Pandora har stærk vækst på modne markeder

Pandora_1
Smykkeselskabet Pandora Foto:

Det er nogle af de ellers modne markeder hos Pandora, der viser stærk fremgang, og det kommer som en positiv overraskelse, siger analytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.

Blandt andet steg salget - målt i lokal valuta - med 35 pct. i Storbritannien og 32 pct. i Australien i kvartalet. Udsving i valutakurserne gjorde, at stigningen ikke slog igennem med samme kraft i Pandoras omsætning målt i kroner, men tendenserne er stadig meget positive.

- Man har været i stand til at vende udviklingen på nogle af de mere modne Pandora-markeder efter nogle kvartaler med negativ vækst og vigende forbrugermønstre de senere år. Der er rigtig stærk vækst nu, måske som følge af, at Pandora har sænket priserne og lavet mere målrettet markedsføring og produktudbud på de enkelte markeder, siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

pix-Pandora

I Tyskland var væksten mere moderat med 8,5 pct., men det er stadig noget bedre end de senere års opbremsning i Pandora-salget i det land.

- Man har ryddet kraftigt ud i butiksbasen i Tyskland, og det har kostet på væksten, men det ser ud til, at man måske er ved at være færdig med den manøvre og nu klar til vækst på det marked, siger Søren Løntoft Hansen.

Også Rusland, Italien, Frankrig og Pandoras øvrige europæiske markeder bidrog kraftigt til fremgangen i kvartalet. Til gengæld var der mere beherskede toner fra Pandoras suverænt største enkeltmarked, USA, hvor salget "kun" steg 8,4 pct. i dollar.

- Det er lidt mere afdæmpet vækst, end jeg havde regnet med. Men det er et af de markeder, hvor Pandora har klaret sig relativt godt de senere år og haft få kvartaler med tilbagegang, så det gør sammenligningsgrundlaget sværere, siger Søren Løntoft Hansen.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen