Berlingske Business

Pandora genopliver modne markeder

Pandora
Foto:

Selvom Pandora omsætter for mindre end ventet på det europæiske marked, stiger salget - også på markeder, der ellers blev betragtet som modne.

Det har stået stille i Storbritannien, i nogle kvartaler er det faktisk gået tilbage. Men nu køber briterne igen Pandora-smykker i en sådan grad, at omsætningen i andet kvartal var 74,5 procent højere end i samme periode sidste år.

Pandora har med andre ord fået gang i markeder, hvis potentiale ellers vurderes at være opnået, vurderer Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker i Sydbank.

»Storbritannien og Australien vokser med henholdsvis 75 og 17 procent i kvartalet, og kigger man på lige præcis de her to markeder, er det nogle af dem, der har været mere modne for Pandora, og som i nogle kvartaler har vist tilbagegang i omsætningen. Dér har de formået at få vendt udviklingen, og det, synes jeg, taler for, at man fortsat kan vokse på de her markeder, som er lidt ældre,« siger Søren Løntoft Hansen.

Den eksplosive salgsvækst skal dog ses i lyset af det lagerprogram, som Pandora lancerede sidste år, og som lod forhandlerne ombytte smykker for at justere deres varebeholdninger i en mere prisbillig retning.

»Tidligere har der på den måde været en hvis grad af kannibalisering, som nu er ude af regnskabet,« siger Søren Løntoft Hansen.

Han hæfter sig også ved Pandoras salg i Nord- og Sydamerika, som udvikler sig bedre end ventet med en omsætning på 1,1 milliard kroner i andet kvartal. I Europa stiger salget til 642 millioner kroner fra 403 millioner - en tand mindre end ventet. I Asien og Stillehavsområdet stiger omsætningen til 244 millioner kroner, igen en tand dårligere end ventet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen