Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

Pandora-chef: Vi må regne med at væksten tager af

anders colding friis
»Vi har haft en fin udvikling i første kvartal, og det er vi glade og positivt overrasket over. Men man må forvente er, at efterhånden, som vores samlede omsætning bliver større vil den procentvise vækst gå nedad,« siger Anders Colding Friis, som blev Pandora-chef i 2015. Foto:

Høj vækst, en opjustering og masser nye butikker over hele verden. Det går godt for smykkevirksomheden Pandora og topchef Anders Colding Friis, der dog understreger, at den høje vækst vil tage af.

Smykkekoncernen Pandora fik en god start på året. Pæne tocifrede vækstrater på de fleste markeder får virksomheden til at opjustere forventningerne til hvor mange smykker, der skal sælges i løbet af 2016. Og det kan betyde butik nummer 2000 på verdenplan.

Men topchef Anders Colding Friis understreger, at de høje vækstrater har en ende.

»Vi har haft en fin udvikling i første kvartal, og det er vi glade for og positivt overrasket over. Men man må forvente, at efterhånden som vores samlede omsætning bliver større, vil den procentvise vækst gå nedad,« siger Anders Colding Friis, som blev Pandora-chef i 2015.

Pandora: Ny nedjustering truer

Design-selv-smykkerne fra Pandora er stadig så populære blandt kvinderne rundt om på kloden, at Pandora nu forventer, at der vil blive solgt smykker for mere end 20 mia. kr. i 2016 mod et tidligere skøn på "mere end 19 mia.".

Hvor højt kan Pandoras omsætning nå op?

»Vi siger mere end 20 mia. kr. i 2016 og længere frem vil vi ikke vurdere«

I hvilke lande er det særligt gået godt?

»Der er flere lande. Men særligt Frankrig, Italien og Tyskland har udviklet sig godt. Men generelt er der en række markeder i Europa, som har klaret sig godt,« siger Anders Colding Friis.

Her har Pandora sine butikker

Lysegrøn = flest butikker

Pandora har på et år tilføjet ikke mindre end 405 nye butikker i løbet af de sidste 12 måneder. Det betyder, at der nu er 1852 såkaldte koncept-butikker, der er en blanding af Pandoras egne og franchaise-butikker. Det tal vil i løbet af året krydse 2000.

»Vi regner nu med, at vi kommer til at åbne 275 nye butikker i 2016 mod de 250, som vi tidligere planlagde,« siger Pandora-chefen.

Markedsværdien af Pandora steg tirsdag til over 110 mia. kr. og virksomheden er dermed den fjerdemest værdifulde børsnoterede danske viksomhed efter Novo Nordisk, A.P. Møller-Mærsk og Dansk Bank. Den høje aktiekurs skyldes blandt andet, at Pandora formår at tjene en pæn del af omsætningen. I første kvartal røg næsten 35 pct. af omsætningen ind som driftsindtjening, som nåede godt 1,6 mia. kr.

 

I det  såkaldte EMEA-område, som omfatter Europa, Mellemøsten og Afrika, voksede  omsætningen i de første tre måneder af året år med 47 pct. til mere end to mia. kr. Omsætningen i Nord- og Sydamerika er i år vokset med 13 pct., mens omsætningen i Asien og Stillehavsområdet.

Hovedparten af omsætningen kommer fortsat fra de oprindlige charms, hvor man kan kreere sit individuelle smykke af. Næsten to tredjedele - eller godt 2,9 mia.kr. af det samlede salg de små charms.

Pandora viser milliardfremgang i tidligt regnskab

»Vi har haft en fin og to-cifret vækst på tværs af vores regioner. Samtidig har vi haft en god udvikling i de forskellige produktkategorier. Både på charms, vores ringe og på vores nye område øreringe har der været god vækst,« siger Pandora-chefen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen