Berlingske Business

Overskuddet dykkede hos H&M i andet kvartal - årets mål er sværere at nå

Earns H & M
(AP Photo/Mark Lennihan, File) Foto:

Der var flere udfordringer i de første seks måneder af regnskabsåret 2017/18 end ventet for den svenske tøjkæde Hennes & Mauritz, og det gør det sværere at nå selskabets eget mål for driftsresultatet for hele året.

Sådan lyder det fra Karl-Johan Persson, der er administrerende direktør hos H&M, på en pressekonference i Stockholm, efter at tøjkæden torsdag morgen fremlagde regnskabstal for andet kvartal, der for selskabet løber fra marts til udgangen af maj. Det skriver Bloomberg News.

»Men der er stadig seks måneder endnu, så nu må vi se,« siger han ifølge mediet.

Han tror på, at andet halvår vil byde på en "gradvis" forbedring, og at resultatet her vil blive bedre end i første halvår af 2018 - og også andet halvår af 2017.

Regnskabet fra H&M viste et overskud før skat på 6,01 mia. svenske kr. i andet kvartal. Det svarer til et fald på 22 pct. fra samme periode året før, og det var ifølge Bloomberg News også en smule under analytikernes estimat på 6,28 mia. svenske kr.

Tidligere i juni offentliggjorde den svenske kæde en handelsopdatering, og her fremgik det desuden, at tøjgiganten i andet kvartal omsatte for 51,98 mia. svenske kr., mens økonomerne ifølge Bloomberg News havde ventet en omsætning på 52,55 mia. svenske kr.

Af dagens regnskab fremgår det, at H&M fortsat er ramt af et ophobende varelager. Det er blevet forværret, da selskabet blandt andet har indført et ny logistiksystem for at gøre forsendelserne hurtigere, men i nogle lande er selskabet løbet ind i udfordringer.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen