Berlingske Business
15:14Mærsk-aktien får comeback og har bedste børsdag i fire måneder

Overraskede virksomheder lægger pres på vaniljeleverandører

08BUS1sektion-151029.jpg
Efter at Danwatch har påvist, at danske supermarkeder får varer produceret under kritisable forhold, bør supermarkederne gøre en ekstra indsats for at sikre sig, at forholdene er i orden, mener advokat Poul Hauch Fenger. Foto: Peter Lykke Lind/Danwatch

Danske virksomheder lægger pres på leverandører efter Danwatchs afsløring af børnearbejde og udnyttelse af fattige bønder i Madagaskar. Problemets omfang kommer som et chok for virksomhederne.

Smukke marker med vaniljeorkidéer, hvor bønder dyrker det velduftende krydderi vanilje. Idyllisk lyder det, men ikke i Madagaskar. For en stor del bliver udført af børn – og problemet er stort, viser en ny undersøgelse udarbejdet af ngo-organisationen Danwatch. Omfangets størrelse kommer som et chok for mange af de danske virksomheder, der sælger vanilje som sukker, stænger og i produkter.

»Vi er dybt berørte over de nye oplysninger fra Danwatch, og derfor engagerer vi os nu i at finde en løsning sammen med vores leverandør. Det er vores princip. Det skal man, når man opdager sådan et problem i sin leverandør-kæde,« understreger Iver Drabæk, der er ansvarlig for bæredygtighed i Nordic Sugar, som producerer varer under mærket Dansukker.

08BUS1sektion-151213.jpg

Hos Tørsleff – der producerer den velkendte grøn- og hvidstribede dåse med vaniljesukker – ser man også med forfærdelse på afsløringen, siger den adm. direktør Henrik Andersen – der dog er glad for, at der kommer fokus på problemet.

Købmandskoncernen Dagrofa, der står bag bl.a. ­Kiwi og Meny, har sågar skiftet leverandør af vaniljestænger fra Madagaskar. Deres nye leverandør er medlem af FNs Global Compact, der bl.a. arbejder for at sikre ordnede forhold for vaniljeproduktion. Det skriver de i en mail til Berlingske Business.

business

Pres på leverandør

De nye oplysninger får nu både Nordic Sugar og Tørsleff til at lægge pres på leverandørerne.

»Det ville være umoralsk ikke at gøre noget. Det er meget bedre at engagere sig end at lukke ned for leverandørerne, men hvis de ikke tager det seriøst, afbryder vi samarbejdet,« siger Iver Drabæk.

Madagaskar er et fattigt land, og derfor er det umuligt at kontrollere, at alt bliver opfyldt korrekt. Særligt når det drejer sig om 80.000 familieejede marker, men det ville også være forkert at boykotte dem, forklarer Henrik Andersen og uddyber:

»Det er et kompliceret problem, der er meget svært at løse. Men vi sætter nu yderligere pres og har inviteret vores tyske leverandør op til en snak om, hvad der skal gøres.«

INDONESIA-COFFEE/

Den samme problematik bekræfter de hos Urtekram, der kun importerer Fairtrade-­vanilje. Men selv om det er Fairtrade og økologisk, er det stadig vanskeligt at stille garanti for, at børnearbejde ikke sker.

»Vi arbejder hele tiden med det ved at lave risiko­vurderinger og kontrolbesøg, men det er enormt svært at kontrollere, og det gælder alle varer, der bliver produceret hos mindre bønder – både kaffe, appelsiner og olivenolie,« siger innovations- og kvalitetschef hos ­Urtekram, Lene Iversen.

Berlingske Business har forsøgt at få fat i Dansk ­Supermarked og Coop, men desværre uden held.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen