Berlingske Business

Overfrakker luner i Burberrys salgstal

US-151863852
Foto:

Det britiske luksusmærke overgår salgsforventningerne med adskillige millioner pund. Det er blandt andet jakker og andet overtøj, der bidrager til bedre salg.

Burberrys karakteristiske tern er blevet et statussymbol blandt de kinesiske nyrige, og det har holdt krisen stangen for det britiske luksusmærke. I sidste kvartal så det dog ud til, at festen var forbi, og Burberry sænkede forventningerne.

Nu overgår Burberry så de sænkede forventninger og præsterer solid fremgang i salget. I sidste kvartal solgte Burberry for 613 millioner pund og overgik derved analytikernes forventning om en omsætning på godt 601 millioner pund. Det betyder en salgsfremgang på syv procent ifølge Bloomberg.

pix_gucci

Ikke mindst kulden bidrog til fremgangen, da 75 procent af salget kom fra overtøj. Burberrys jakker tegnede sig for halvdelen af salget i sidste kvartal.

Grunden til, at Burberry sidste år sænkede forventningerne, var udsigterne et fald i engros-salget. Det faldt syv procent i det seneste kvartal, mens detailsalget imidlertid opvejede faldet med en stigning på 13 procent.

På kort sigt er der dog noget, der tyder på, at Burberry alligevel vil være mærket af, at krisen generelt har indhentet luksusindustrien.

"Vi forventer, at det billede fortsætter i det nye år. Antallet af kunder i butikkerne er svagt, men vi har taget initiativer til at holde indtægterne oppe," siger Burberrys finansdirektør Stacey Cartwright til Financial Times.

Blandt andet har Burberry skåret i produktionen af de billigste produkter og hævet minimumsprisen på sin ikoniske trenchcoat med tern på indersiden til 1.000 pund for at holde mærket eksklusivt. Burberrys butikker har desuden satset på digitale hjælpemidler til at fremme salget.

Burberry

Kineserne og de øvrige kunder i Asien og Stillehavsregionen har tilsyneladende stadig appetit på tern. Her steg salget med 16 procent, mens Burberry i både USA og Europa gik fire procent frem.

Salgstallene har sendte aktiekursen 6,3 procent op til 1,410 pence stykket, og dermed kom kursen igen over det niveau, den havde før Burberry i september sænkede forventningerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen