Berlingske Business

Outlet splitter dansk tøjbranche

outlet
Det nye outlet-center i København, Copenhagen Designer Outlets, kommer til at ligge i Høje-Taastrup. Foto:

Flere danske tøjproducenter er nervøse for, at outlet-butikkerne skader deres image og gør traditionelle forhandlere sure.

Flere modebosser er så bange for at gøre vold på deres tøjs eksklusive image, at de for en sikkerheds skyld siger nej til at blive solgt gennem de nye outlets. Det er erfaringen hos Ringsted Outlet, der åbnede Danmarks første outlet-by i 2008 ved den stærkt trafikerede motorvej E20 cirka 60 kilometer vest for København.

»Den største udfordring har været at få nok lejere ind,« siger Jeanette Amdal, centerchef, der kan fremvise konstant fremgang siden åbningen og en vækst i omsætningen på over 30 procent i 2012.

32 butikker sælger tøj fra Hugo Boss, Nike, Diesel, Levi’s, Helly Hansen og andre brands til stærkt nedsatte priser i Ringsted i dag. Men samlet set er kun cirka 65 procent af lokalerne fyldt ud. Det er for lidt i forhold til at få økonomien til at løbe rundt for centrets ejer, TK Development. De danske tøjproducenters afvisning af centret skyldes overdreven nervøsitet.

Se billederne: Her går de shop-amok i udlandet

»Det danske marked er ret lille. Derfor er nogle brands meget sensitive i forhold til, hvor de tør sælge deres varer til nedsat pris. Ikke alle tør åbne en outlet, fordi de frygter en negativ reaktion fra de traditionelle forhandlere,« siger Jeanette Amdal, der håber, at holdningen vil ændre sig blandt de danske tøjproducenter.

»Hos os kan de jo få solgt ud af deres rest­lager og overskudsproduktion under ordnede forhold. Langt de fleste mærker driver selv outlet-butikken her, og det giver dem mulighed for at gøre det i omgivelser, som respekterer de værdier, som brandet står for,« siger hun.

Et spørgsmål om tilvænning

Hos det kommende Copenhagen Designer Outlets mener man ikke, at sporene fra Ringsted skræmmer.

»Vi bliver selvfølgelig af og til mødt med argumentet om, at mærkerne er bange for at skade deres egen forretning. Men vi må bare sige, at erfaringerne fra udlandet er det modsatte. Du får fat i en større målgruppe til dit brand, når du bruger forskellige kanaler,« siger centerdirektør Thomas Lüscher.

Han mener, at detailhandlen med tiden vil vænne sig til den nye distributionskanal i Danmark.

»Det er en ny kanal, og den kræver selvfølgelig lidt tilvænning, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den nok skal blive en succes,« siger han.

I dag har Copenhagen Designer Outlets kun offentliggjort, at Gant og Nike vil være med, når centret åbner i juni 2014. Dermed er man meget langt fra at have fyldt samtlige 80 lejemål ud.

»Når vi åbner, skal cirka 75 til 80 procent af lokalerne være udlejet. Det går vi knaldhårdt efter,« siger centerchefen.

Han fortæller, at der er stor interesse fra andre tøjmærker om at komme med, og at mange forhandlinger er ved at falde på plads.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen