Berlingske Business

Ombejlet B&O viser sig frem for potentielle købere

B&Os topchef, Tue Mantoni, har succes med B&O Play
B og Os topchef, Tue Mantoni, har succes med B og O Play. Foto:

Bang og Olufsen, der i øjeblikket udvises seriøs købsinteresse for, har valgt at fremrykke offentliggørelsen af sit halvårsregnskab. Og det viser markant fremgang i salget - men fortsat underskud på driften.

Bestyrelsen og direktionen i det danske lyd- og TV-ikon Bang & Olufsen har i de seneste uger været travlt beskæftiget med at undersøge den interesse for koncernen, som ukendte potentielle købere har luftet over for ledelsen.

I lyset af den købsinteresse har ledelsen nu fundet det hensigtsmæssigt at fremskynde processen med at lukke 2. kvartalsresultaterne og informere aktiemarkedet om udviklingen i første halvdel af regnskabsåret 2015/16 nu i stedet for 13. januar, som det oprindeligt var planlagt.

Tue Mantoni fortæller

Halvårsregnskabet ser da også rigtig godt ud. Koncernen oplever stærk fremgang i salget. I de første seks måneder af regnskabsåret 2015/16 er omsætningen vokset med 22 pct. til 1.235 mio. kr., og det er navnlig de sidste tre måneder, der trækker.

B&O

I mio. kr.2. kvt 2015/20162. kvt 2014/2015Ændr.
i pct.
Omsætning72957926%
Driftsresultat-31-155
Nettoresultat-10-72
Egenkapital1,8361,6819%
Antal ansatte1,8672,171-14%
Overskudsgrad-4,2-26,8-84%
Egenkapitalrente-0,6-4,3

»I andet kvartal er omsætningen steget med 26 pct., drevet af et meget stærkt momentum i B&O Play, hvor nye og eksisterende produkter og den fortsatte ekspansion i detailleddet drev salgsvæksten,« skriver B&Os topchef Tue Mantoni i en kommentar til halvårsregnskabet.

Mens salget af B&O Play-produkter er fordoblet i halvåret, er salget af Bang & Olufsen-produkter i øvrigt faldet med tre pct. Til gengæld er indtjeningsmarginalen på Bang & Olufsen-produkterne steget betydeligt.

Formand klar til at sælge B&O

B&O-koncernen kan således notere en stærk forbedring af indtjeningen. Der er stadig underskud på driften, men det er faldet til 136 mio. kr. i halvåret 2015/16 fra et underskud på 327 mio. kr. i samme periode sidste år. Ser man isoleret på 2. kvartal, er driftsunderskuddet reduceret til 31 mio. kr. fra 155 mio. sidste år.

Det betyder, at B&O nu »kun« taber 4,25 kr. på driften for hver gang, der sælges for 100 kr., hvor der for et år siden var tale om et driftstab på 26,78 kr. pr. salg på 100 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen