Berlingske Business
08:24Pilen peger opad for danske aktier efter Trump-succes

Østjyske underbuksedrenge rykker til USA efter vildt vækstår

Organic Basic
Til venstre ses Mads Fibiger, til højre Christoffer Immanuel - i midten den amerikanske ambassadør i Danmark, Rufus Gifford.

Aarhusianske Organic Basics har i løbet af få år fået stor succes med at sælge økologisk og miljørigtigt undertøj. Nu rykker firmaets fire stiftere til San Francisco for at jagte et gennembrud på det forjættede marked i USA.

For så vidt er produktet forholdsvis simpelt. Underbukserne er sorte, strømperne er sorte, t-shirts kan man godt nok få i hvid, men det er næppe en tilsnigelse at konstatere, at menukortet hos Organic Basics ikke ligefrem er af en art, der revolutionerer forbrugerens hverdag.

Alligevel har det århusianske firma i løbet af få år ramt en niche i markedet, og succesen synes at kulminere nu, hvor firmaets fire ejere har besluttet sig for at hive pælene op og rykke til USA, hvor man går all-in på det amerikanske marked.

»Vi er i dialog med tre af de mest prominente investeringsbanker, der kører et acceleratorforløb, hvor vi får mulighed for at vise, hvor langt vi kan nå på et intensivt forretningsudvklingsforløb på tre måneder i San Francisco-området, inden vi så skal vise det frem for potentielle investorer,« siger Christoffer Immanuel, en af de fire stiftere, der rykker til San Francisco i januar.

»Den globale startup-scene er bare samlet i San Francisco, og det er her, den risikovillige kapital er. Derfor giver det også mening for os at være her,« tilføjer han.

huhej

Underbukser på abonnement

Nå, men lad os lige skrue tiden et par år tilbage til 2014, hvor ideen om Organic Basics startede. Det kræver i første omgang en introduktion til virksomheden Culture Works – en gruppe initiativglade iværksættere fra Aarhus, der indtil primært havde gjort sig i at arrangere events i den østjyske by. De var blevet specialister i at få ting »til at ske«, men de manglede et kommercielt produkt, som den vidtforgrenede virksomhed kunne centreres omkring.

Her kommer Mads Fibiger ind i billedet. Som studerende på handelshøjskolen i Aarhus havde han siddet og syslet lidt med ideen om at udvikle et bæredygtigt undertøjskoncept, der skulle gøre det lidt trivielle indkøb af underbukser nemmere og smartere. Og for nu at gøre en potentiel lang historie kort, så slog de to parter pjalterne sammen, og det blev startskuddet til Organic Basics.

Hovedbillede

Konceptet har to dimensioner: Dels er produkterne, der aktuelt tæller strømper, underbukser og t-shirts, økologiske og bæredygtige. Dels kan de udelukkende erhverves online på virksomhedens hjemmeside, hvor man tilmed opererer med en abonnementsordning, der muliggør, at kunden kan få en pakke tilsendt hver eller hver tredje måned.

»Det handler om at gøre det nemt og bekvemt. Vi arbejder med bæredygtighed som en central værdi i alle led af virksomheden, og der er ingen tvivl om at vores timing er rigtig god. Vi rider med på den bæredygtige bølge, som vi tror på, kun vil vinde endnu mere frem,« siger Christoffer Immanuel.

Beslutningen om at rykke til USA kommer oven på et 2016, der på alle fronter har løftet virksomheden mod nye højder. Man har haft en gennemsnitlig vækst i forretningen på 34 pct. hver måned, og ved årets udgang ventes man at lande på 500 pct for hele kalenderåret.

Det afspejler sig også i antallet af ansatte, der er fordoblet fra 5 til 10 i indeværende år, mens produktportofolien blev tredoblet. Antallet af kunder i 2016 ender i omegnen af 7.000, og de fordeler sig på intet mindre end 67 lande.

»Men langt de fleste kunder er herhjemme,« siger Christoffer Immanuel.

Folkemødet2016

Derudover bød 2016 på en anden milepæl for firmaet, der ved en crowdfunding-kampagne indhentede lidt over en million kroner, selv om målet var sat til blot en fjerdedel af det.

det. Det var også i denne kampagne, at Organic Basics så potentialet på den amerikanske vestkyst, da over 34 pct af bidragsyderne i kampagnen, kom fra USA, og hvor San Francisco og Los Angeles trak hovedlæsset.

Det var til produktlinjen SilverTech, der forener sølv og økologisk bomuld i et anti-bakterielt stof, der trak massiv støtte på crowdfundingsiden Kickstarter.

»Det var skandinaviens mest succesfulde crowdfunding-kampagne indenfor fashion,« fortæller Christoffer Immanuel.

Og forventningerne til 2017 er tilsvarende store. Foruden planerne med at etablere sig i USA, er det også på tegnebrættet at udvide sortimentet med en kvindelinje.

»Vi kan se, at 50 pct. af vores nuværende kunder er kvinder, der har købt produkter til deres kæreste, fædre os, og nu efterspørger de også produkter af samme kvalitet til sig selv,« siger Christoffer Immanuel.

15BUSFlere-modefirmaer-pr#2.jpg

Derudover har man også ambitioner om at lave uldundertøj. Hos Organic Basics er man selv overrasket over, at virksomheden på så kort tid har haft held med at etablere sig.

»Vores produkter er som sådan meget basic, men det, at vi arbejder med bæredygtighed som en central kerne i vores virksomhed gør, at vi adskiller os ved at være en værdibåret virksomhed. Bæredygtighed er en proces og ikke et mål, derfor bliver det et stærkt værktøj til konstant udvikling. Vi forstår den moderne forbruger; det skal være convenient og så skal der ikke gåes på kompromis med de bæredygtige produktionsmetoder,« siger Christoffer Immanuel.

»Vores mantra er, at de produkter, vi producerer, de skal også kunne bruges om 10 år. Og vi er startet med det inderste lag, og så arbejder vi os ud af,« siger Christoffer Immanuel.

Skgen

01BUSWinefamly-102414.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen