Berlingske Business

Økonomer: Detailsalg står stille og viser svaghedstegn

xx
Foto:

Onsdagens offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at detailomsætningen lå fuldstændig uforandret fra april til maj. Dermed kunne detailsalget i maj ikke matche den ellers fine fremgang, man så i april. Salget i april fik da også et kunstigt løft, da påskens placering i marts rykkede forbruget ind i april.

»Ser vi på udviklingen over de seneste tre måneder under ét, er detailsalget da også nu faldet med 1,1 pct. Der er altså ingen tvivl om, at detailhandlen har udviklet sig meget svagt igennem 2016. Vi ser en lignende tendens i dankortomsætningen, der har ligget mere eller mindre uændret i starten af 2016,« noterer chefanalytiker i Nykredit Tore Stramer i en kommentar.

Hans kollega Niels Rønholdt, cheføkonom i Jyske Bank, konkluderer:

»Samlet set ligner privatforbruget fortsat ikke en stærk vækstmotor for dansk økonomi.«

Alt i alt vurderer han, at der stadig er langt til et rigtig forbrugsopsving i herhjemme.

H&M

»Indtil videre har tiltagende reallønsstigninger altså ikke kunne sparke mere gang i forbruget. Nærmest tværtimod. Opsparingslysten hænger således fortsat ved, og med en forbrugertillid, der kun bevæger sig lige over middelniveauet, er der umiddelbart ingen tegn på, at der er et positivt skifte på vej,« konstaterer han.

Tore Stramer finder udviklingen bekymrende, da privatforbruget igennem 2015 ellers var den eneste velfungerende vækstmotor i dansk økonomi.

Også makroøkonom i Sydbank Søren V. Kristensen er bekymret.

Kasper Basse, Joe & the Juice

»Detailsalgstallene tyder ikke på, at andet kvartal har været noget forbrugsboom, men i det store hele understøtter tallene fortsat, at forbruget vokser og dermed bidrager til væksten i dansk økonomi,« vurderer han.

/ritzau/FINANS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen