Berlingske Business
13:12H&M banket til bunds i blødt marked

Økonomer: Bekymrende at privatforbruget står næsten stille

detail
Foto:

Detailsalget er vigende, og det giver anledning til bekymring hos flere fremtrædende økonomer.

Selv om det danske privatforbrug steg med 0,3 pct. fra august til september, faldt det samlet med 0,4 pct. fra andet til tredje kvartal, viser tal fra Danmarks Statistik.

Og det er grundlag til en vis bekymring blandt økonomerne.

»Siden 2014 har der ellers været fremgang at spore i danskernes vilje til at lægge flere penge i butikkerne, men den fremgang er i år blevet afløst af stilstand,« påpeger Steen Bocian, cheføkonom i Dansk Erhverv, i en kommentar.

Også for cheføkonom i Jyske Bank Niels Rønholt er det efterhånden ret tydeligt, at det lille opsving i detailsalget gennem 2014 og 2015 er bøjet af.

»Vi har ikke haft voldsomt store forventninger til privatforbruget, men det ser klart ud som om, at de er ved at blive undergået,« lyder det fra Jyske Bank-økonomen i en kommentar.

Og udviklingen trækker efterhånden op til, at finanshuset skal foretage en lille nedjustering af sit vækstskøn for Danmark for 2016 og 2017.

Det var især faldende tøjsalg i butikkerne, som trak detailsalget ned fra andet til tredje kvartal - men også salget af fødevarer faldt.

»En forklaring på den lidt sløje forbrugsudvikling over sommeren kan være, at mange stadig gerne vil nedbringe deres gæld. I forhold til huspriser og indkomst er vores gæld stadig forholdsvis høj oven på krisen, selv om vi er kommet et godt stykke vej i tilpasningen,« vurderer Louise Aggerstrøm Hansen, der er privatøkonom i Danske Bank.

Tilbageholdenheden kan ifølge hende afspejle stigende usikkerhed blande de danske forbrugere.

Billede

»Der har været meget fokus på negative nyheder, som for eksempel usikkerhed oven på brexit-afstemningen, stramme offentlige finanser i Danmark og uro på de finansielle markeder, eksemplificerer privatøkonomen,« fremhæver hun.

Signe Roed-Frederiksen, som er cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, vurderer, at det svage tøjsalg skyldes, at september har været usædvanligt varm.

»Sæsonen for shorts og bare ærmer har varet længere end normalt. Det er der rigtig mange danskere, der har glædet sig over, men for detailsalget er det knapt så godt. Det betyder, at færre danskere end normalt har købt varmere tøj og sko i september.«

Cheføkonomen er da også fortrøstningsfuld, når det gælder den nærmeste fremtid.

»Til gengæld er der sikkert mange familier, der har brugt efterårsferien til at få det varme tøj i hus, og det skulle gerne kunne ses i detailsalget i oktober,« mener Signe Roed-Frederiksen.

H&M

Også hos Sydbank tror man, at de danske forbrugere blot har taget sig en puster i løbet af tredje kvartal, og at privatforbruget igen vil vende tilbage og dermed være med til at holde det danske opsving på sporet.

Sydbank anerkender dog, at det danske opsving generelt hverken er buldrende eller robust.

»Det er senest understreget med svagt stigende ledighed og faldende eksport, der truer med at kvæle opsvinget,« fremhæver makroøkonom Søren V. Kristensen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen