Berlingske Business

Nytænkning i bagerbutikken betaler sig

bagerEnoe_Business
Bagermesteren på Enø har udvidet butikken med et ismejeri. Foto:

På idylliske Enø er den lokale bagermester sprunget ud som ismejerist. På Fyn sejler bageren fra Strib hver morgen ud med morgenbrød til lystsejlerne. Og det betaler sig at tænke lidt kreativt.

Når danskernes smag for ægte bagerbrød svinder, må bagermestrene skrue op for kvalitet og service eller finde bestemte nicher at dyrke. Sådan lyder anbefalingen fra brancheforeningen Bager- og Konditormestre i Danmark.

Bagermesteren på Enø er en af dem, som har forstået at forny sig.

Tidligere var bagerbutikkens ejer Frank Nielsen blot bagermester. I dag er han også ismejerist, og han har i tilknytning til sin bagerbutik etableret et lille ismejeri. Så nu kan kunderne få hjemmelavet is i bagerbutikken, og isen går som ... varmt brød.

»Vores omsætning og indtjening på isen er hamrende vigtig. Uden is er jeg ikke sikker på, at vores bagerforretning ville være her i dag,« siger Klaus Nielsen.

Det var tilbage i 2009, at han besluttede sig for at satse på hjemmelavet is, og han har siden hentet nymalket mælk hos en lokal bonde, så kunderne kan få den hjemme-pasteuriserede og hjemmerørte is så frisk og velsmagende som muligt.

Men beslutningen var ikke nem.

»Det har været dyrt. Det koster en krig at få de rigtige maskiner. Men jeg er enormt glad for, at vi gjorde det,« siger Klaus Nielsen.

Alt i alt har de investeret et par millioner kroner for at få ismejeriet op at køre.

Det er dog ikke den eneste fornyelse hos bageren på Enø. Her forsøger man hele tiden at finde nye nicher, som kan dyrkes i bagerbutikken.

»Vi koger eksempelvis også selv marmelade. Det handler for os om at komme back to basic de steder, hvor vi kan gøre det,« siger han og giver på opfordring andre bagermestre et råd.

»Jeg synes, at vi skal distancere os fra industriens produkter og lave alting selv. Hvorfor sælge et glas marmelade fra »Den Gamle Fabrik«, når vi selv kan koge den?« siger han.

Bager bringer varmt brød ud på havet

Hos brancheforeningen Bager- og Konditormestre i Danmark håber man, at endnu flere bagermestre finder sig nogle nicher, som kan give dem, ja, smør på brødet.

»Der er forskellige nicher, som er interessante, alt efter hvor man ligger. Er man tæt på turister eller strand giver is jo god mening. Andre steder kan det være, at det giver mere mening at satse på salater, sandwich og andet, som opfylder et behov hos de kunder, som er i nærheden,« siger formand Hardy Christensen og nævner, at en bager ved Strib på Fyn for tiden bruger sin speedbåd til at sejle morgenbrød ud til lystssejlere i Lillebælt.

Hardy Christensen har igennem årene set alt for mange af sine kollegaer dreje nøglen om. En overgang blev mange af bagerbutikkerne købt af folk, som ville drive pizzarier, men i dag er den bølge aftagende. Nu er det mere normalt at blive overtaget af iværksættere, som vil åbne et thai-køkken, eller at butikken bliver efterladt tom.

Ud af cirka 850 bagerbutikker er 350 lukningstruede, men for de resterende 500 er der en fremtid, vurderer Bruno Christensen, direktør i Detailhandels Promotion.

»Cirka 250 af dem er lokale bagermestre, som stadig har vilje og evne til at tilpasse og udvikle deres forretning, så de kan stå imod konkurrencen fra supermarkedernes og discountbutikkernes bake-off. Det handler om at levere en kvalitet, som er bedre end de andres, og have en service, som kunderne vil komme tilbage for,« siger han.

Det sunde, hjemmelavede brød er in

Bagerfaget har været i en imagekrise, men nu er der udsigt til, at faget kan få en renæssance.

»Der en gruppe på cirka 250 bagere, som gør det særdeles godt i dag, og som virkelig sætter kvalitet, oplevelser og service i højsædet. Blandt dem ligger kapitalfondsejede Lagkagehuset. Kæder som den og andre kan formentlig løfte hele branchen og dens image, hvis de bliver ved med at gøre det godt,« siger Bruno Christensen.

Flere i bagerbranchen peger desuden på, at danskerne efterhånden er ved at få en holdning til, hvad for en slags brød, de putter i munden, og hvad der er sundt.

Det betyder, at det i højere grad bliver muligt for bagerbutikkerne at markedsføre sig på biodynamisk brød, stenalderbrød og miljøvenligt brød og udvikle nogle specialiteter, som de kan blive kendt på.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen