Berlingske Business

Nyt underskud hos byggemarkedskæmpe

Bauhaus i Tilst, får nyt drive in område
Foto:

Det gik lidt bedre for danske byggecentre i 2014, men ikke nok til at give overskud i udenlandsk milliard-koncern. 2015 tegner lysere for branchen, der har benhård konkurrence.

Den schweizisk-ejede Bauhaus-kæde med 16 store byggemarkeder over det ganske land klarede sig lidt bedre i 2014 end året før, men ikke nok til at få sorte tal på bundlinjen, sådan som de fleste konkurrenter har.

Omsætningen i Bauhaus steg godt to procent til knap 1,8 milliarder kroner, og det lykkedes at få kappet en tredjedel af underskuddet, som blev 13,5 millioner kroner efter skat.

Det betegnes i regnskab som »ikke tilfredsstillende trods det konkurrenceprægede marked, branchen befinder sig i.« Tilmed skyldes det lille løft i salget først og fremmest, at nyeste skud på stammen, byggevarehuset i Roskilde, åbnede i løbet af 2013 og dermed først i 2014-regnskabet talte fuldt med på salgssiden.

Læs om Bauhaus-regnskab med sorte tal

Den trods alt forbedrede drift i 2014 kan hænge med, hvad regnskabet kalder »gennemførte effektiviseringer og omkostningsfokus«. Regnskabet viser også, at der blev nedlagt 16 job, så Bauahus i gennemsnit havde 866 fuldtidsansatte på lønningslisten sidste år.

Det har gennem flere dage ikke været muligt for Berlingske Business at få supplerende kommentarer fra ledelsen i Bauhaus Danmark, men regnskabet varsler højere salg og indtjening i år - uden dog at sætte tal på.

Kamp om kunder

Bauhaus kom til landet i 1988 og kæmper en indædt kamp med blandt andre britiskejede DT Group, der driver Silvan for privat og Starck for håndværkere, samt det familieejede Bygma, det forhandlerejede XL Byg og lavpriskæden Jem & Fix fra Harald Nyborg-koncernen - foruden en mylder af lokale og ofte små byggemarkeder og trælasthandler.

pics-Stark

Branchen blev hårdt ramt af finanskrisen, der både gjorde danskerne mere sparsommelig og lammede byggeaktiviteten fra 2008. Så sent som i 2012 havde hver tredje virksomhed i branchen underskud ifølge en opgørelse fra Berlingske Research - det var dog faldet til hver niende eller fire ud af 36 i 2014.

Læs om seneste brancheanalyse af byggemarkeder fra Berlingske Research

»I 2014 var indtjeningen lidt bedre. Det var ikke så meget, fordi omsætningen var bedre, men virksomhederne har formået at skære omkostningerne til. Vi regner med et lidt bedre 2015, men nybyggeriet og renoveringerne ligger stadig på et lavt niveau. Anlægsaktiviteten er stor, men den giver bare ikke så mange ordrer til os - til gengæld er vi glade for, at boligjobordningen (håndværkerfradraget, red.) er bleveet genindført,« siger Palle Thomsen, administrerende direktør i brancheforeningen Danske Byggecenbtre, til Berlingske Business.

Trods den langstrakte finanskrise og den hårde konkurrence har den svenske Byggmax-kæde tidligere i år signaleret, at den er meget interesseret i det danske marked.

Byggemarked

02BUSTil-BT-Silvan-genre-bi.jpg

Netop konkurrencen gør, at flere kæder ekspanderer - nogle ved opkøb, andre ved at åbne nye afdelinger. Eksempelvis er Silvan på vej med et nyt byggemarked i Farum, og Jem & Fix er hastigt på vej mod sit mål om hele 125 - dog noget mindre - lavprisbutikker.

Silvan_Business

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen