Berlingske Business
15:34Amerikanske markeder åbner med små plusser

Nyt Supermarked klar til kamp mod Føtex og SuperBrugsen

30BUS20150429-170732-2.jpg
Købmand Torben Christensens butik på Frederiksberg bliver omdannet fra en SuperBest til Meny. Navneskiftet er officielt fra på lørdag. Mens han viser rundt, er håndværkere i gang med at skifte skiltene over køle­disken. »Kunderne vænner sig hurtigt til, at vi er Meny. Måske det allerede har lokket nogle til,« siger Torben Christensen. Foto: Simon Læssøe

Om få dage åbner dørene til dagligvarekæden Meny, som erstatter SuperBest og Eurospar. Den nye kæde slår sig op på friske råvarer og vidende »madarbejdere«, men får hård konkurrence, mener ekspert.

Fra på lørdag hedder Torben Christensens butik på Frederiksberg i København ikke længere SuperBest. Den skal hedde Meny, ligesom 118 andre SuperBest- og Eurospar-butikker landet over.

Sammen med et hold af Meny-direktører viser købmanden Torben Christensen Berlingske rundt i den nyindrettede butik. Da rundvisningen når frugt- og grøntafdelingen kommer en kunde forbi og spørger:

»Skal I bare sælge det samme lort som alle de andre?«

»Nej,« lyder svaret uden tøven fra Menys koncept- og udviklingsdirektør, Martin Brinch Jöhncke. Han fortæller den skeptiske kunde, at Meny går efter at tilbyde kunderne et større og mere varieret udvalg inden for grønt, kød og vin end nogen anden dansk dagligvarekæde.

»Det er ikke bare en relancering af SuperBest og Eurospar. Det er et nyt, ambitiøst koncept. Vi kommer til at introducere næsten 1.000 nye varer og en masse anderledes koncepter, såsom fiskedag hver onsdag,«

I første omgang bliver det de københavnske kunder, som kan besøge de nye supermarkeder med det rødhvide logo. Lørdag åbnes 40 butikker i hovedstadsområdet, hvorefter resten af landets Meny-butikker slår dørene op i løbet af maj.

I takt med lanceringen af Meny må kunderne gradvist sige farvel til Dagrofas to eksisterende supermarkedskæder, SuperBest og Eurospar. Begge kæder har haft svært ved at tjene penge de seneste år, og i Dagrofa har der længe været ønske om at slå dem sammen i en ny kæde.

At kæderne nu bliver slået sammen til Meny skyldes ikke mindst, at Dagrofas største ejer, Norgesgruppen, siden begyndelsen af 90erne har opnået stor succes med deres Meny-kæde i Norge.

rr

Omdannet til »madarbejder«

Rundvisningen fortsætter til kød- og slagterafdelingen, hvor butiksejer Torben Christensen og direktørerne fortæller om én af Menys store satsninger: Op til åbningen har Menys 5.500 ansatte gennemgået et omfattende efteruddannelsesprogram, som skal omdanne dem fra medarbejdere til såkaldte »madarbejdere«. De ansatte skal være i stand til at forklare kunderne, præcist hvor varen kommer fra, hvad den indeholder, og hvordan den tilberedes bedst.

»Grundlæggende er det jo hamrende kedeligt at komme ind i et dansk supermarked. I Meny skal »madarbejderne« være med til at give en mere inspirerende oplevelse,« siger Martin Brinch Jöhncke.

Skal Meny overleve i det hårdt pressede dagligvaremarked, kan »madarbejderne« være nøglen til succes, vurderer detailhandelsekspert Flemming Birch.

»Der er så mange danskere, der lever efter en form for diæt eller kostreligion: Glutenfrit, low-fat, Palæo, low-carb. Det er lige præcis de mennesker, som Meny kan tiltrække med deres fagmedarbejdere.« siger Flemming Birch fra konsulentfirmaet Birch & Birch.

Tilsammen har Menys nye »madarbejdere« siddet på skolebænken i mere end 31.000 timer. Deres viden bliver afgørende for, om satsningen bliver en succes.

»Vi har i årevis vænnet os til, at dagligvarebutikkerne ikke har faguddannet personale. Hvis kunderne skal komme til Meny for at få gode kostråd, kræver det, at personalet ved mindst lige så meget som den lokale slagter eller fiskehandler. Ellers er »madarbejderne« irrelevante,« siger Flemming Birch.

Det kommer ikke bag på detailhandelseksperten, at Dagrofa vælger at satse på et nyt dagligvaremarked. Både SuperBest og Eurospar var endt i »midtermarkedet«, som ikke længere er profitabelt, mener han.

Tidligere var danskerne nødt til at supplere deres indkøb i discountbutikkerne med indkøb i dyrere supermarkeder for at kunne strege hele indkøbslisten.

I dag har discountbutikkerne et langt større sortiment, og hele indkøbsturen kan klares i Rema 1000 eller Netto. Det gjorde livet svært for de traditionelle supermarkeder, heriblandt SuperBest og Eurospar. Derfor er det kun logisk, at Dagrofa forsøger at lave en mere eksklusiv satsning med Meny, siger Flemming Birch. »Man er nødt til at differentiere sig og give kunderne en grund til ikke bare at handle discount.«

»Og så skal man heller ikke undervurdere, at SuperBest har været involveret i nogle skandaler, der har givet dem et dårligere brand, som man nu kan komme af med,« siger han og henviser til, at SuperBest i 2009 blev afsløret i at fuske med datomærkning­erne på pakket kød.

Store økonomiske forventninger

I Torben Christensens butik på Frederiksberg er SuperBest-skiltet over butikkens indgang allerede blevet erstattet af et Meny-skilt, selv om navneskiftet officielt først finder sted lørdag. Mens han viser rundt, er håndværkere i gang med at skifte skiltene over køle­disken.

»Kunderne vænner sig hurtigt til, at vi er Meny. Måske det allerede har lokket nogle til,« siger Torben Christensen.

Det håber ledelsen, at han har ret i, for forventningerne til indtjeningen er store. SuperBest og Eurospar omsatte sidste år for 8,5 milliarder kroner. Dagrofa forventer, at Meny vil overgå den omsætning allerede i år.

Det kræver, at Meny vinder markedsandele fra Kvickly, SuperBrugsen og Føtex, som Martin Brinch Jöhncke udpeger som de nærmeste konkurrenter.

Med fødevareminister Dan Jørgensen

Hård konkurrence

Meny gør sin entré på et dagligvaremarked, som allerede er hårdt presset.

Tidligere på året lukkede Coop 20 Fakta-, Irma- og Brugsen-butikker, mens Dagrofa lukkede en stribe Kiwi-butikker.

»Vi er overforsynede med dagligvarebutikker i Danmark. Det er et ekstremt hårdt marked, hvor der kan være flere lukninger forude,« siger Flemming Birch.

Hos Meny er man klar over konkurrencen, men har alligevel store forventninger til den nye satsning.

»Kagen, vi skal deles om, bliver mindre og mindre. Men blev vi bare stående, hvor vi var, ville udfordringen være endnu sværere,« siger Martin Brinch Jöhncke.

»Det er et moderne supermarked. Hvis du elsker mad, er det her du skal gå ind,« siger koncernchef for Dagrofa Per Thau om det nye supermarkedskoncept

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen