Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Nyt madmarked: Lidt frækkere end Torvehallerne og lidt pænere end Papirøen

Fredag - Nyt madmarked: Lidt frækkere end Torvehallerne og lidt pænere end Papirøen
Vesterbros nye madmarked - WestMarket - har åbnet dørene. Et madmarked, der gerne skal være billigere end Torvehallerne og repræsentere alle prisklasser. Fra v Olivia Bach, Emma Ström og Olivia Egebjerg. Foto:

Endelig kom dagen, hvor Vesterbros nye madmarked - WestMarket - åbnede dørene. Et madmarked, der gerne skal være billigere end Torvehallerne og repræsentere alle prisklasser.

Bæverpølse. Bjørnepølse. Røget Rensdyrshjerte. Krondyrspølse med fennikel. Det kan du få hos Kød og Bajer i WestMarket, der er navnet på en konceptbar, som tre kvinder i tyverne står bag. En bar, der kombinerer vildt kød med specielle øl fra små mikrobryggerier fra hele Norden. En almindelig Tuborg er derfor sjovt nok ikke en mulighed. I stedet kan du få en Sour Cherry Rye, Passionista eller en Thurbo Double.

»Vi kombinerer det bedste fra Norden, og der skal være en historie bag alle vores produkter. I Sverige går man på bar med sine kolleger efter arbejde og drikker en øl, imens man deler et helt stykke røget kød, som alle sidder og skærer i. Det kan du også få her hos os, og den kultur vil vi gerne fremme i Danmark,« siger medstifter Olivia Egeberg, der sammen med sine to veninder Olivia Bach og Emma Ström har åbnet »Kød og Bajer«.

29BUSTorvehallerne-paa-Isra.jpg

WestMarket er endnu et madmarked til de madglade københavnere, og det ligger 2,5 km væk fra Torvehallerne - en halv times gågang. Torvehallerne har ca. fem millioner årlige besøgende, og de ligger tæt på Københavns store knudepunkt Nørreport Station, hvor ca. 250.000 mennesker hver dag har sin gang.

Da WestMarket lå tomt - som den døde arkade med en masse tomme butikker - passerede ca. 3.600 mennesker igennem arkaden hver dag. De brugte den som genvej for at komme fra a til b. Og den gennemgang skaber håb for den adm. direktør Christian Kofoed, om at WestMarket nok skal få hevet nogle dankort og telefoner med Mobilepay op af lommen. Hos WestMarket forventer man, at antallet af besøgende vil løbe op på over tre millioner mennesker. Ønsket er at skabe en madhal, der kombinerer caféer, streetfood og indkøb af delikatesser og råvarer.

»Vi er en cocktail af Papirøen og Torvehallerne. Lidt frækkere end Torvehallerne og lidt pænere end Papirøen,« siger Christian Kofoed.

29BUSPix-Hav-indvendig-1616.jpg

Næsten og lige ved at være færdige

Sammen med de mange tusinder af mennesker, som er mødt op torsdag for at se og for at spise på det nye madmarked, render der også en del håndværkere rundt og færdiggør det sidste. Det sidste fine touch. I alt mangler WestMarket at leje ni stande ud af de i alt 59. Otte af de ledige er der allerede blevet sendt kontrakter ud til forskellige parter. Det kan godt tage lidt tid, for kontrakten skal læses igennem, og kuglepennen skal frem. Så hvornår de sidste endeligt er booket, vides ikke endnu. Men det er en glad adm. direktør Berlingske Business møder på åbningsdagen.

»Når vi kun mangler at leje så lidt ud, er vi også lidt ekstra kritiske over for, hvem vi tager ind nu. Det skal være de helt rigtige,« fastslår Christian Kofoed.

Jamil Peshraw  har leveret måltider til danske hustande for retnemt.dk i et halvt års tid.

Det har hele tiden været målet, at WestMarket skulle ligge mellem 10 og 15 pct. billigere end Torvehallerne. Det udtalte Christian Kofoed til Berlingske Business i december 2016, da vi første gang besøgte WestMarket. Men om det bliver opfyldt, kan Christian Kofoed ikke svare på endnu.

»Jeg har først fået prislisterne i dag. Men der skal være noget i alle prisklasser, for det er mange forskellige mennesker, der kommer til at besøge os. Vi har f.eks. skolebørn, der skal have en hurtig frokost, og de giver ikke 100 kr. for en frokost,« understreger han.

Hos Københavns Kommune hilser man det nye madmarked velkomment, både fordi der er behov for flere madmarkeder i København, men også fordi WestMarket henvender sig til et andet segment end Torvehallerne.

Tivolihjørnet

»Det er sundt med konkurrence, men jeg ser ikke WestMarket som en direkte konkurrent til Torvehallerne. Hos WestMarket er der streetfood, men du kan også købe råvarer til rimelige priser. Torvehallerne ligger mere i den eksklusive ende til højere priser,« siger kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen (DF).

Ifølge ham er der stadig plads til flere madmarkeder i København. For madmarkeder har i løbet af de sidste seks år skabt 6.000 arbejdspladser, og området er både med til at øge turismen og omsætningen i byen.

Til november åbner Tivoli også en madhal, og der er flere i støbeskeen, siger Carl Christian Ebbesen.

»Men der er ikke noget konkret på bordet endnu om, hvor de skal ligge henne. Men der er ingen tvivl om, at der inden for de næste to vil komme flere madmarkeder.«

Artiklen fortsætter under billedet
Kød og Bajer
Byens nye madmarked Westmarket. Kød og Bajer. Fra v Emma Ström, Olivia Egebjerg og Olivia Bach. Foto : Søren Bidstrup

Da dørene åbner kl. 10 bliver »Kød og Bajer« hurtigt omringet af en række nysgerrige mennesker, der gerne vil smage de lidt specielle kødpølser. »Gud, kan man spise det«, og »det smager lidt af lever« er blot nogle af kommentarerne ved baren.

»Jeg tror, at vore bestseller bliver bæverpølsen, fordi det er lidt sjovt, at det er bæver,« siger Olivia Bach, som samtidig fortæller, at det ikke er særligt specielt, at det er tre kvinder, der har en bar, som hedder »Kød og Bajer«.

»Folk tager det for givet, at det kun er mænd, som er glad for øl og kød. Det er det altså ikke,« understreger hun.

Onsdag - Specialforretninger

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen