Berlingske Business
17:42

Nye restauratører bider sig fast

16INDSLO-183524.jpg
Medstifter og medejer af restauranten Nose2Tail i Kødbyen i København Søren Haahr slår fast, at man enten skal ramme en niche eller have en meget fin beliggenhed for at klare sig: »Hvis du for eksempel lejer 200 kvadratmeter midt på Strøget, så kan du jo nærmest sælge hundelort, som er sprayet med hundelort.« Privatfoto

Flere og flere cafeer og restauranter slår dørene op – og sammenlignet med andre brancher formår stadig at overleve den svære første tid.

Spis mexicansk, spis dansk, spis quinoa, spis kål, spis 15 retter, spis to, spis brød til.

Det ene madkoncept efter det andet slår dørene op for sultne gæster – og de etablerer og konsoliderer sig.

Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse som analysefirmaet eStatistik har foretaget om iværksætteri og beskæftigelse på tværs af brancher i dansk erhvervsliv.

Undersøgelsen viser blandt andet, at 16 pct. af alle job i hotel- og restaurationsbranchen findes i iværksættervirksomheder. Dermed er branchen landets tungeste iværksætterbranche. I andre brancher er samme andel 7,2 pct. Men hvad mere interessant er, at de nye restauranter rent faktisk også overlever. Overlevelsesraten er steget næsten otte pct. fra 2011 til 2015 i branchen. Igen en større stigning end i øvrige brancher.

»Helt generelt tror jeg, at det handler om, at vi har fået en professionalisering af erhvervet. Krisen har i særdeleshed tvunget restauranterne til at stramme op, gøre forretningen mere rentabel og indhente de stordriftsfordele, der nu kan være,« siger Kirsten Munch Andersen, politisk chef i branche- og arbejdsgiverorganisationen for hotel- og restaurantsbranchen, Horesta.

»Der er ingen tvivl om, at danskerne går mere ud, det kan man se på den samlede restaurantomsætning. Fra 2009 til 2015 er den steget med 40 pct.,« siger hun.

ITALY-GASTRONOMY-RESTAURANT-LIFESTYLE

Rub, stub og biobrændsel

Danskernes lyst til restaurantmad på gaflen er noget, som Søren Haahr, der er medstifter og -ejer af restauranten Nose2Tail i Kødbyen på Vesterbro i København.

»De seneste fire-fem år er alting blevet vendt på hovedet herhjemme, vi er gået fra at have restauranter med amerikanske koncepter og dårlig, dansk mad, til at man er førende inden for gastronomi. Og niveauet især i København er virkeligt højt efterhånden,« siger Søren Haahr.

Nose2Tail er en konceptrestaurant efter engelsk forbillede, hvor målet er at bruge rub og stub af dyret – og det, der ikke kan spises eller smides ud, bliver i sidste ende brugt som biobrændsel. Og netop konceptet er vigtigt, hvis man skal etablere sig på restaurationsmarkedet.

»Du skal ramme en niche, ellers skal du have en A+-beliggenhed. Hvis du for eksempel lejer 200 kvadratmeter midt på Strøget, så kan du jo nærmest sælge hundelort, som er sprayet med guldmaling,« siger Søren Haahr.

19BMB20160613-144934-2-1601.jpg

Han har tidligere erfaring med catering, men Nose2Tail, som han åbnede i 2011, er hans første restaurant.

»Jeg har længe haft et brændende ønske om at være restauratør, men man skal gøre sig nogle overvejelser inden: Er der nu kunder nok, er det realistisk, kan jeg overskue en 80 timers-arbejdsuge de næste ti år,« siger Søren Haahr.

Frygt for restaurantboble

De mange nye restauranter, der skyder op, skaber også problemer for hinanden, anholder Søren Haahr.

»Der er poppet flere restauranter op, end der er folk til. Det gør, at der mangler arbejdstagere, der er mange ubesatte kokkestillinger. Nu skal jeg ikke sammenligne det med en IT-boble, men der åbner fandme mange restauranter for tiden,« advarer han.

Det er dog ikke en frygt, man deler i branche­foreningen Horesta:

»Jeg tror ikke, at vi kommer til at se en boble, for udviklingen på området er en meget stille udvikling, og væksten er ikke kun sket i København, det er en vækst, vi har set i hele landet. Jeg tror på, at væksten er vedvarende, og at det er blevet en del af tiden at gå ud og få nogle gode madoplevelser,« siger politisk chef Kirsten Munch Andersen.

geranium

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen