Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Ny rekord: Rema 1000 sælger for 10 mia. kroner

Rema1000
Overskrift
Rema 1000 runder 10 mia. kroner i omsætning. Dog på landsplan og ikke udelukkende her i Karup. Foto:
 

Discountkæden Rema 1000 satte ny rekord i 2014, hvor omsætningen i Danmark for første gang rundede 10 mia. kroner. Det viser købmandskædens årsregnskab.

Discountkrigen raser i Danmark, hvor alle aktører satser på at ekspandere i de kommende år. En af dem er Rema 1000, der har planer om op mod 20 nye butikker i år. Og udgangspunktet er stærkt, viser det seneste årsregnskab.

For første gang kan Rema 1000 nemlig fejre en omsætning på over 10 mia. kroner i Danmark. En vækst på 9,5 procent i 2014 betyder nemlig, at toplinjen ender på 10,4 mia. kroner, hvilket er 900 mio. kroner bedre end året før. Driftsresultatet for de 260 danske Rema 1000-butikker ender på 269 mio. kroner, hvilket er 19 mio. kroner bedre end i 2013.

»Vi har vundet markedsandele, men det vigtigste er faktisk, at vi fortsat ændrer forbrugernes opfattelse af, at den laveste pris sagtens kan gå hånd i hånd med høj kvalitet, inspiration og innovation,« skriver Henrik Burkal, administrerende direktør i REMA 1000 i en kommentar til regnskabet.

Pix-Burkal

Modsat flere andre discountkæder er Rema 1000 et franchisesystem med relativ stor frihed til den enkelte købmand. Og det er en del af forklaringen på successen, vurderer direktøren. Ifølge en måling foretaget af YouGov er Rema 1000 den butikskæde med de gladeste kunder, lige som de vandt for bedste kundeservice og mest innovative dagligvarekæde.

»Når man som kæde hele tiden skal udvikle sig og udfordre markedet og forbrugerne, så kan det naturligvis kun ske gennem medarbejderne hos den enkelte købmand. De er vores vigtigste aktiv, og jeg er dybt imponeret over, hvad vores franchisesystem fører med sig af ejerskab og engagement til gavn for kunderne,« lyder det fra Henrik Burkal

Pix-Rema

Der er i dag 260 Rema 1000-butikker i Danmark, hvilket er 11 flere end i 2013. Planerne for 2015 er at åbne mellem 15 og 20 nye butikker. Rema 1000 er ejet af den norske Reitangruppen, der blandt andet også ejer Uno-X-tankstationerne.

Rema 1000 er den største butikskæde i Norge med en markedsandel på 23,7 procent. I Danmark ligger markedsandelen på 10,4 procent, oplyser Reitangruppen.

pix-burkal

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen