Berlingske Business

Ny Pandora-direktør satser på andet end charms

Pix-coldingfriis
Anders Colding Friis har stået i spidsen for smykkeselskabet Pandora siden marts 2015. Tirsdag præsenterede han et imponerende kvartalsregnskab krydret med en opjustering. Foto:

Der skal mere gang i Pandoras salg af ringe, vedhæng til halskæder og andre smykker, der ikke lige er de populære charms, fortæller Anders Colding Friis, som siden marts har stået i spidsen for den danske smykkegigant.

Den danske smykkegigant Pandora er bedst kendt for sine charms, som er vedhæng i forskellige afskygninger til armbånd, men administrerende direktør, Anders Colding Friis, ser gerne, at der kommer mere gang i salget af andre smykker.

Pandora præsenterede tirsdag morgen et imponerende regnskab for andet kvartal med en omsætning for perioden på 3,6 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 41,4 procent (25,8 procent i lokal valuta) sammenlignet med samme periode året før.

Det er stadig charms, der hitter hos Pandoras kunder, men salget af fingerringe er steget og ligger nu på 11 procent af den samlede omsætning. Den udvikling skulle gerne fortsætte, fortæller Anders Colding Friis, som arbejder på at øge salget af andre smykker end charms.

»Vi har taget en kategori af gangen. Vi har fokuseret på ringe og fokuserer stadig på ringe, men vi sælger også vedhæng og halskæder, hvor vi har en rigtig god vækstrate, selvom det ikke er noget, vi har fokuseret på endnu. Ringe er det første fokusområde, og det ser meget fornuftigt ud,« siger Anders Colding Friis.

Pandora

I mio. kr.2. kvt. 20152. kvt. 2014Ændr.
i pct.
Omsætning3598254441%
Driftsresultat123584147%
Nettoresultat91066237%
Egenkapital60976274-3%
Antal ansatte13378951441%
Overskudsgrad34.333.1

I 2014 udgjorde charms 78,4 procent af Pandoras samlede omsætning.

Direktøren kalder kvartalets præstation for en holdindsats, og Pandora viser da også styrke og positiv udvikling på tværs af regioner og produktgrupper.

»Noget af det, der er spændende ved Pandora, er, at når vi spørger vores forbrugere, siger de, at vi er en troværdig leverandør af alle smykker. Udviklingen i ringe er et eksempel på, at det også har vist sig at være rigtigt i praksis,« siger Anders Colding Friis.

Anders Colding Friis kom til Pandora fra en stilling som koncernchef i Scandinavian Tobacco Group, og han er femte topchef, siden Pandora blev børsnoteret i 2010.

Med kvartalsregnskabet for andet kvartal af 2015 er den nye direktør kommet godt fra start, og med en opjustering til forventningerne til omsætningen for hele året, får han lov at løbe efter høje forventninger. Det gør Anders Colding Friis gerne, og det forventer han også af sine medarbejdere.

»Vi forventer, at resten af året skal vokse 30 procent i forhold til samme periode sidste år. Det er en ganske markant vækst, og det får man kun, hvis man løber hurtigere,« siger Anders Colding Friis og tilføjer, at medarbejderne i produktionen i Thailand allerede har imponeret med at følge med den stigende efterspørgsel.

Pandora forventer for hele 2015 en omsætning på 16 milliarder kroner. Tidligere lå forventningerne til omsætningen en milliard kroner lavere på 15 milliarder kroner.

Omsætningen fra konceptbutikker er steget med 54,7 procent, og Pandora har skruet yderligere op for etableringen af nye konceptbutikker i 2015. I stedet for at åbne 325 butikker globalt, slår Pandora dørene op på 375 nye adresser rundt omkring i verden.

Historien om Pandora begyndte i 1979, da Winnie og Per Enevoldsen åbnede en smykkebutik på Nørrebrogade 108 i København. I dag er selskabet noteret på børsen, og Pandoras smykker bliver solgt i mere end 90 lande fra omkring 9.500 salgssteder.

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen