Berlingske Business

Ny Lego-topchef har stor opgave foran sig: Omsætning og overskud skrumper markant

Niels Bjørn Christiansen
LEGO direktør Niels Bjørn Christiansen CEO LEGO Foto:

Overskuddet falder med 1,6 milliarder og også omsætningen tager et markant dyk på 2,9 milliarder kroner. Regnskabet bekræfter, at Lego for alvor er i modvind.

2017 var et hårdt år for Lego, der for første gang i årevis oplevede tilbagegang på stort set alle fronter. Det står klart, efter legetøjskæmpen netop har offentliggjort sit årsregnskab, der viser en omsætningstilbagegang på otte procent, mens overskuddet falder fra fra 9,4 til 7,8 mia. kr.

»2017 var et udfordrende år, og vi er ikke tilfredse med det finansielle resultat. Vi fik dog en god afslutning på året. I december øgede vi forbrugersalget på syv af vores største markeder, og vi har startet 2018 med varelagre på et sundere niveau. I 2018 vil vi fokusere på at stabilisere forretningen og investere i at skabe en bæredygtig vækst på længere sigt,« siger adm. direktør Niels B. Christiansen, der beder om tålmodighed, før væksten igen er tilbage i det hæderkronede selskab.

»Vi tog hul på 2018 fra et bedre udgangspunkt, og det kommende år er det målet at stabilisere forretningen gennem en fortsat investering i fantastiske produkter, effektiv global markedsføring og en forbedret drift. Men der er ingen hurtige her-og-nu løsninger, og det kommer til at tage tid, før vi opnår stabil vækst.«

Niels B. Christiansen er i gang med sit første år som adm. direktør i Lego. Han overtog posten fra Bali Padda, som efterfulgte Jørgen Vig Knudstorp, der reddede legetøjskoncernen ud af en dybere krise, og nu sidder som formand i selskabet. Niels B. Christiansen gav i forrige uge sit første interview som direktør til Berlingske, og her erkendte topchefen også, at Lego har udfordringer.

»Uanset at vi har nogle udfordringer og problemer lige nu, så klarer Lego sig rigtigt godt. Det skal man lige huske på. Det er en profitabel virksomhed, der står på en utroligt stærk, finansiel base. Men det er også klart, at vi står et sted, hvor der er brug for en vending i Lego,« siger Niels B. Chistiansen, der står i den situation, at det solide fundament og de nuværende udfordringer begge er arv fra manden, der nu er hans formand. Jørgen Vig Knudstorp erkendte også selv sit medansvar i vækstopbremsningenm, da han stoppede som direktør.

»Jeg tager det fulde ansvar for denne situation. Jeg har beklaget det dybt overfor vores medarbejdere. Jeg føler, jeg har svigtet dem,« sagde han til TV2. »Når det går over stok og sten, og virksomheden er i en rivende udvikling i mere end 10 år, skal man hele tiden ansætte flere mennesker. Så får man bygget en organisation op, som måske viser sig ikke at være så optimal, og det opdager man så, når væksten begynder at udeblive.«

Det svære 2017 skyldes især tilbagegang på hovedmarkederne i Nordamerika og Europa, men Lego-koncernen har stor fidus til Kina, hvor selskabet har oplevet tocifrede vækstrater i 2017. Desuden har Lego planer om at åbne et salgskontor i Dubai mod slutningen af 2018, som skal understøtte ambitionen om ekspansion i Mellemøsten og Afrika.

Lego har ikke haft tilbagegang i hverken omsætning eller resultat siden kriseåret 2004.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen