Berlingske Business

Ny Dagrofa-chef afslører sine planer for Spar og Superbest

Per Tau, Dagrofa-chef_Business
Per Tau, ny koncernchef i Dagrofa, ser en stor fremtid for koncernens Spar-købmænd og koncernens flagskib Superbest Foto:

Centralisering, service og kortere beslutningsveje skal øge salget og lønsomheden i detailkoncernen Dagrofa.

Dagrofas nye adm. direktør, Per Thau, har efter tre uger i stolen indledt et større oprydningsarbejde i detailkoncernens ledelse og administration.

Dagrofa vil får en ny, mere centraliseret og mere serviceminded koncernledelse og administration, og der bliver kortere beslutningsveje end hidtil.

Målet er, at øge salget med fokus på kunden og hurtigt forbedre koncernens lønsomhed ved at udnytte synergier, og ved at sikre, at Dagrofa bliver i stand til at levere den service, som f.eks. de mindre, lokale købemænd i Spar-kæden og DinKøbmand har brug for.

"Historisk set har Dagrofa været samlende virksomhed for en hel række små, enkeltselskaber med egen bestyrelse og organisation. De har ikke altid trukket på den samme hammel. Nu samler vi alle selskaber under én, central ledelse og sikrer på den måde, at vi får tænkt den service, vi leverer ud mod den enkelte kunde i butikkerne," siger Per Thau.

Nemlig.com

Han understreger, at de danskere, som foretager deres daglige indkøb i en Dagrofa-butik ikke skal forvente fremover at møde 700 uniformerede butikker.

Der skal stadig være plads til, at den enkelte købmand beslutter, om butikken skal have jordbær fra den lokale jordbæravler eller øl fra det lokale bryggeri.

"Vi vil fortsat have lokale købmænd, som brænder for lige præcis deres butik. Det vi kan gøre fra Dagrofas side er, at hjælpe købmændene med at sammensætte det rigtige sortiment til de rigtige priser, og i øvrigt levere den service, der skal til at drive butikken bedst muligt," siger Per Thau, der fastholder Michael Østergaard som kædechef for divisionen Købmandshuset/Spar.

01BUSIrma.jpg

Mens de mindre købmænd ifølge Per Thau vil få lettere ved at levere en god service og de rigtige varer til kunderne, fortsætter den nuværende strategi for Dagrofa-koncernens supermarked, Superbest.

Før sommerferien blev en række mindre Superbest-butikker omdannet til Eurospar-butikker, mens de tilbageværende butikker nu skal være en slags flagskibsbutikker for Dagrofa-koncernen.

"Vi har fået flere spændende produkter og kvalitetsvarer ind på hylderne. Det er blevet godt modtaget af kunderne, og vi oplever en opadgående tendens. Men det er en rejse, vi først lige er startet på, og vi skal styrke Superbest-konceptet endnu mere med specialvarer og sunde varer inden for kød, frugt og grønt. Forbrugerne udvikler sig hele tiden, og det er vigtigt, at vi følger med," siger Per Thau.

Til at varetage den opgave, har Per Thau udnævnt Jørgen Nielsen til chef for divisionen Profilhuset Superbest, som også omfatter Superbests onlinebutik, med virkning fra 1. januar 2014.

Nethande_debat_Business

I forbindelse med omstruktureringerne skal Dagrofa ud og finde en ny koncerndirektør med ansvar for HR og en ny kommunikationschef. Dagrofa omfatter ud over SuperBest købmandskæderne Spar og DinKøbmand samt Kiwi-kæden. Dertil kommer en omfattende engros- og foodservice-virksomhed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen